Knowledge of Vocational Education and Practical Training Teachers on Providing Pre-medical First Aid in the Czech Republic
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Hanušová, Jaroslava
Prokop, Jiří
Źródło: Labor et Educatio. 2020, nr 8, s. [205]-218
Język: en
Słowa kluczowe:
Pre-medical first aidvocational education and practical training teachers
competencies
practical skills
pierwsza pomoc przedmedyczna
nauczyciele kształcenia zawodowego i praktycznego
kompetencje
umiejętności praktyczne
Data: 2020
Metadata
Pokaż pełny rekordStreszczenie
The authors carried out a long-term research on knowledge of providing premedical
first aid amongst elementary school teachers in the past years. The research
results showed, among the others, that more than 45% of accidents at schools happen
during vocational training. On this basis, the authors decided to carry out a long-term
(2019–2021) research verifying the level of selected pre-medical first aid competencies
amongst educational professionals providing vocational education and practical
training. The study aimed at finding out whether and to what extent the vocational
education and practical training teachers are competent in providing layman’s first
aid, to understand possible gaps in these competencies, and to establish corresponding
training needs. At this moment, the study sample includes 325 teachers of vocational
education and practical training at vocational schools, secondary vocational schools,
or secondary and higher technical schools, with a varying level of teaching experience.
A quantitative method was used (questionnaire) in the research. The respondents
completed a questionnaire consisting of two parts. The first part focused on selected
attitudes, opinions and experience in providing pre-medical first aid, and the second
part contained a knowledge test.
The results show that the highest number of respondents failed questions on
how to stop bleeding and treat wounds. The respondents believe that these are the
most frequent injuries during vocational education and practical training. Many
respondents also failed questions on what to do in case of a knocked-out tooth (only
42% of correct answers), how to provide first aid in case of epileptic seizure (42% of
correct answers), and how to provide first aid in case of hypoglycaemia (31% of correct
answers) and asthma (35%). It is clear that the failures stated above might have been
influenced by not being familiar with updated international recommended first aid
procedures, which are updated every five years, and 53% of respondents do not receive
a pre-medical first aid training where they could gain this information.
Taking into account the sample size and continuation of the research, it is certainly
not possible to draw any general conclusions on the presented research. The respondents
themselves state that they feel quite uncertain about their knowledge and skills related
to providing layman’s first aid. However, this situation can lead to a serious threat
or damage to health and lives of students. The authors of this study realize that it is
necessary to take very seriously every sign of incompetency, and that they can only be
eliminated by systematic education based, in particular, on regular practical training
sessions (acquiring practical skills) in small groups and a development of interactive
materials on first aid. An annual training session within the OHS (occupational health
and safety) system is evidently insufficient. Autorzy przeprowadzili długoterminowe badanie dotyczące wiedzy z
zakresu udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej wśród nauczycieli szkół podstawowych
w ciągu ostatnich lat. Wyniki badania pokazują, że m.in., 45% wypadków
w szkołach miało miejsce podczas szkolenia zawodowego. Na tej podstawie autorzy
zdecydowali się przeprowadzić długoterminowe badanie (2019–2021) weryfikujące
poziom wybranych kompetencji z zakresu udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej
wśród specjalistów prowadzących kształcenie zawodowe i praktyczne. Badanie
ma na celu ustalenie, czy i w jakim zakresie nauczyciele kształcenia zawodowego
i praktycznego mają kompetencje w udzielaniu nieprofesjonalnej pierwszej pomocy,
znalezienie potencjalnych luk w tych kompetencjach oraz określenie potencjalnych
potrzeb szkoleniowych. Obecnie badana próbka obejmuje 325 nauczycieli kształcenia
zawodowego i praktycznego w szkołach zawodowych, szkołach średnich zawodowych
oraz średnich i wyższych szkołach technicznych o różnym poziomie doświadczenia
w zakresie nauczania. W badaniu zastosowano metodę ilościową (kwestionariusz).
Respondenci wypełniali formularz złożony z dwóch części. Pierwsza część koncentrowała
się na wybranych postawach, opiniach i doświadczeniach z zakresu udzielania
pierwszej pomocy przedmedycznej, a druga część zawierała test z wiedzy.
Wyniki pokazują, że największa liczba respondentów nie udzieliła poprawnej odpowiedzi
na pytania jak powstrzymać krwawienie oraz opatrywać rany. Respondenci
uważają, że są to najczęstsze urazy występujące podczas szkolenia zawodowego i
praktycznego. Wielu respondentów nie udzieliło również poprawnej odpowiedzi na
pytania dotyczące postępowania w przypadku wybicia zęba (jedynie 42% poprawnych
odpowiedzi), jak udzielić pierwszej pomocy przy wystąpieniu drgawek padaczkowych
(42% poprawnych odpowiedzi) oraz jak udzielać pierwszej pomocy w przypadku hipoglikemii
(31% poprawnych odpowiedzi) i astmy (35%). Jasnym jest, że wymienione
powyżej nieprawidłowe odpowiedzi mogą być wynikiem nieznajomości zaktualizowanych
międzynarodowych zalecanych procedur udzielania pierwszej pomocy, aktualizowanych
co pięć lat, a 53% respondentów nie przeszło szkolenia z pierwszej pomocy,
na którym mogliby uzyskać takie informacje.
Biorąc pod uwagę wielkość próbki oraz kontynuację badania, na pewno nie jest
możliwe wyciągnięcie ogólnych wniosków na temat przedstawionego badania. Sami
respondenci twierdzą, że czują się dość niepewnie, jeżeli chodzi o ich wiedzę i umiejętności
związane z udzielaniem nieprofesjonalnej pierwszej pomocy. Jednakże sytuacja ta
może prowadzić do poważnego zagrożenia lub uszczerbku na zdrowiu i życiu uczniów.
Autorzy niniejszego badania zdają sobie sprawę, że niezbędne jest bardzo poważne potraktowanie
wszelkich oznak niekompetencji, a można je wyeliminować jedynie przez
systematyczne kształcenie oparte, w szczególności na regularnych szkoleniach praktycznych
(nabywanie umiejętności praktycznych) w małych grupach oraz opracowywaniu
materiałów interaktywnych dotyczących pierwszej pomocy. Coroczne szkolenia
w ramach BHP (bezpieczeństwo i higiena pracy) najwyraźniej nie wystarczają.