Positive Impact of Teacher Activities on the Educational Career of Roma and Gypsy Women in Hungary
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Óhidy, Andrea
Źródło: Labor et Educatio. 2020, nr 8, s. [245]-272
Język: en
Słowa kluczowe:
Roma womenlabor market
education
educational policy
school career
Romki
rynek pracy
edukacja
polityka edukacyjna
kariera szkolna
Data: 2020
Metadata
Pokaż pełny rekordStreszczenie
Roma and Gypsy women in Europe suffer from multiple deprivation (Council
of the European Union 2011): Firstly, a large part of Roma and Gypsy people live
in poverty. Secondly, their different cultural/ethnic traditions often lead to discrimination
in school education. Thirdly, they also have disadvantages through the gender
aspect, because the traditional Roma/Gypsy culture defines the place of women to be
at home with the family and an educational career is not necessary for that (l. Forray,
Hegedűs 2003; Durst 2015). That is why Roma and Gypsy women are often called the
“minority of the minority” (Vincze 2010: 195). Despite of this multiple deprivation,
Roma and Gypsy women are (not only in Hungary) more and more successful in the
education system (Forray; Hegedűs 1991) and they increasingly take part in the political
life as well (Bakó, Tóth 2008; Kóczé 2010). The research study focuses on Roma and
Gypsy women who have come from a background of multiple deprivation but managed
to achieve successful educational careers (defined by their university degree). To
answer the research question “Which factors are regarded as beneficial for success in
education from the perspective of Roma and Gypsy women?”, we chose the method of
biographical narrative interviews. Additionally, we analysed statistical and empirical
studies and used expert interviews as well. The aim of the research was to learn about
the subjective theories of the interviewed women. The selection of the respondents
was done through the snowball-system. The analysis of the interviews was based on
the methodology of Fritz Schütze (Schütze 1983). The underclass theory of William
Julius Wilson (Wilson, 1978; 1987) adapted by Iván Szelényi and János Ladányi for the
Hungarian situation (Ladányi; Szelényi, 2004) and the theory of Helmut Fend about
the functions of the school in society (Fend, 1980; 2003) served as the theoretical
framework for this study. For the interpretation we used the categorisation of factors
for school success of Hungarian Roma and Gypsy women from Katalin Forray R. and
András Hegedűs T. (Hegedűs, 1996; Forray, Hegedűs, 2003). The study shows that all
interviewed women had a very strong learning motivation and were ready to have
conflicts with the traditional female role model. Their parents and teachers played
mostly a very positive role in this success, but the most important factor was their
individual learning motivation. Romki i Cyganki w Europie doświadczają wielorakich trudności (Rada
Unii Europejskiej 2011). Po pierwsze, duża część ludności romskiej i cygańskiej żyje
w ubóstwie. Po drugie, ich odmienne tradycje kulturowe/etniczne często prowadzą
do dyskryminacji w edukacji szkolnej. Po trzecie, znajdują się oni również w niekorzystnej
sytuacji ze względu na aspekt płci, ponieważ tradycyjna kultura romska/cygańska
określa miejsce kobiety w domu, w rodzinie, a kariera edukacyjna nie jest do
tego potrzebna (l. Forray, Hegedűs 2003; Durst 2015). Dlatego też kobiety romskie
i cygańskie są często nazywane „mniejszością mniejszościową” (Vincze, 2010: 195).
Mimo tej wielorakiej deprywacji kobiety romskie i cygańskie odnoszą (nie tylko na
Węgrzech) coraz większe sukcesy w systemie edukacji (Forray;Hegedűs 1991) i coraz
liczniej uczestniczą również w życiu politycznym (Bakó, Tóth 2008; Kóczé 2010). Studium
badawcze koncentruje się na kobietach romskich i cygańskich, które pochodzą
ze środowisk charakteryzujących się dużą liczbą przypadków deprywacji, ale z powodzeniem
realizowały swoją karierę edukacyjną (określoną przez stopień naukowy).
Aby odpowiedzieć na pytanie badawcze „Jakie czynniki są uważane za korzystne dla
sukcesu w edukacji z perspektywy kobiet romskich i cygańskich?”, wybrano metodę
biograficznych wywiadów narracyjnych. Dodatkowo przeanalizowano badania statystyczne
i empiryczne, a także wykorzystaliśmy wywiady eksperckie. Celem badania
było poznanie subiektywnych teorii badanych kobiet. Wyboru respondentów dokonano
za pomocą systemu kuli śnieżnej. Analiza wywiadów opierała się na metodologii
Fritza Schütze (Schütze 1983). Za ramy teoretyczne tego badania posłużyły teoria
Williama Juliusa Wilsona (Wilson, 1978; 1987) zaadaptowana przez Ivána Szelényi
i Jánosa Ladányi’ego do sytuacji węgierskiej (Ladányi; Szelényi, 2004) oraz teoria Helmuta
Fenda o funkcjach szkoły w społeczeństwie (Fend, 1980; 2003). Do interpretacji
wykorzystano kategoryzację czynników sukcesu szkolnego węgierskich Romek
i Cyganek z Katalin Forray R. i Andrása Hegedűs T. (Hegedűs 1996; Forray, Hegedűs
2003). Badanie pokazuje, że wszystkie badane kobiety miały bardzo silną motywację
do nauki i były gotowe do konfrontacji z tradycyjnymi wzorcami kobiet. Ich rodzice
i nauczyciele odegrali w większości bardzo pozytywną rolę w tym sukcesie, ale najważniejszym
czynnikiem była ich indywidualna motywacja do nauki.