• polski
    • English
  • English 
    • polski
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Czasopisma Naukowe
  • Annales Academiae/Universitatis Paedagogicae Cracoviensis
  • Studia Paedagogica
  • 2015, Studia Paedagogica 5
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Czasopisma Naukowe
  • Annales Academiae/Universitatis Paedagogicae Cracoviensis
  • Studia Paedagogica
  • 2015, Studia Paedagogica 5
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 184. Studia Paedagogica 5. Samodzielność osób z niepełnosprawnością

Thumbnail
View/Open
AUPC. 184. Studia Paedagogica 5 (3.377Mb)
Author:
Kijak, Remigiusz
Lubińska-Kościółek, Elżbieta
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-editor:
Kijak, Remigiusz
Lubińska-Kościółek, Elżbieta
Publisher:
Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-issn: 2299-2103
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Date: 2015
Metadata
Show full item record
Description:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".
Abstract
W humanistycznej koncepcji człowieka samodzielność stanowi kategorię ściśle powiązaną z podmiotowością i autonomią. Wzrastając do niezależności, nabywamy nie tylko wiedzę o otaczającym nas świecie i umiejętności, pozwalające na samodzielne funkcjonowanie w różnych sferach życia, lecz również poczucie własnej kompetencji i sprawczości. Poszukując rozwiązań konstytuujących nasze relacje ze światem, stopniowo uczymy się dokonywać wyborów, przewidywać ich konsekwencje, a także ponosić za nie odpowiedzialność. Kierunki i dynamika dokonujących się w tym zakresie zmian warunkowane są splotem wielu czynników, do których niewątpliwie zaliczyć należy niepełnosprawność. Sytuacja człowieka z niepełnosprawnością, tracącego nierzadko zarazem możność samodzielnego wykonywania podstawowych czynności samoobsługowych, jak i zdolność podejmowania decyzji, bądź też ograniczanego przez otoczenie w dążeniach do realizacji wyznaczonych celów, rodzi szereg trudnych i ważkich, z punktu widzenia kształtowania się jego autonomii, pytań. W jakim stopniu i w jakim zakresie osoba z niepełnosprawnością rozpoznaje własną sytuację? Jaka wiedza, umiejętności i kompetencje warunkują rozwój jej niezależności? Jakie zasoby tkwiące w środowisku sprzyjają możliwości sprawowania kontroli nad własnym życiem i otoczeniem? Takie właśnie zasadnicze pytania dotyczące samodzielności osób z niepełnosprawnością stawiają również Autorzy tekstów zamieszczonych w kolejnym, V już tomie niniejszego czasopisma. Artykuły skoncentrowane zostały wokół trzech podstawowych tematów: środowiskowych uwarunkowań samodzielności, samodzielności uczniów z niepełnosprawnością w szkole oraz samodzielności osoby z niepełnosprawnością u progu dorosłości. Dziękując Autorom za współpracę, wyrażamy przekonanie, że ich przemyślenia staną się inspiracją dla badaczy i praktyków, poszukujących najbardziej efektywnych sposobów działania, wspierających dążenie osób z niepełnosprawnością do niezależności. Podziękowania składamy również na ręce recenzentów.
URI
http://hdl.handle.net/11716/10588
Collections
  • 2015, Studia Paedagogica 5

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image