„Puszcza Białowieska rośnie na osadach ludzkich” – las i pamięć
View/ Open
Author:
Sawicka-Mierzyńska, Katarzyna
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 308, Studia Poetica 8 (2020), s. [70]-89
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
Katarzyna Bondakonflikty pamięci
ekokrytyka
mniejszość białoruska
media pamięci
Katarzyna Bonda
memory conflicts
ecocriticism
Belarusian minority
memory media
Date: 2020
Metadata
Show full item recordDescription:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Abstract
Celem artykułu jest pokazanie specyfiki lasu jako miejsca pamięci, a punktem wyjścia – historia
ukrytych w puszczy mogił ofiar Romualda Rajsa „Burego”. Kwestia lokalizacji ich grobów,
a później – formy upamiętnienia, stanowi przykład konfliktów pamięci, do jakich często
dochodzi na terenach o złożonej historii i niejednorodnej strukturze etnicznej, a do takich
należy Podlasie. Wydarzenia 1946 roku i ich konsekwencje dla kolejnych pokoleń mieszkańców
Hajnówki stały się faktograficzną kanwą kryminału Katarzyny Bondy Okularnik, którego
interpretacja stanowi zasadniczą część zawartych w artykule rozważań. Las, ze względu
na swoje ambiwalentne atrybuty i kulturowe konotacje, takie jak nieprzejrzystość, miejsce
schronienia / zagrożenia, bliskość / obcość, trwałość / zmienność, okazuje się jedną z kluczowych
metafor służących opisaniu trudnej wspólnotowej pamięci, którą ukrywa / utajnia i zabezpiecza
zarazem. Zastosowana w artykule perspektywa badawcza to pamięcioznawstwo,
ważna jest również kategoria nekropolityki w wersji Ewy Domańskiej. The purpose of the article is to show the specifics of the forest as a memorial site. The starting
point is the story of the graves of Romuald Rajs Bury’s victims hidden in the forest. The
issue of the location of their graves, and later – a form of commemoration, is an example
of memory conflicts that often occur in areas with a complex history and heterogeneous
ethnic structure, to which Podlasie belongs. The events of 1946 and their consequences for
subsequent generations of the inhabitants of Hajnówka became the factual canvas for the
crime story of Okularnik [The Mercedes W210] by Katarzyna Bonda, the interpretation of which is an essential part of the considerations contained in the article. The forest, due to
its ambivalent attributes and cultural connotations, such as opacity, place of refuge/ threat,
closeness/ strangeness, persistence/ changeability, turns out to be one of the key metaphors
for describing difficult community memory, which it hides/ conceals and protects at the
same time. The research perspective used in the article is memory studies. The category of
necropolitics (within the meaning of Ewa Domańska) is also important.