Od pramatki kiedry do wnuczki jabłonki. Historie rodowe w Listach z nieba Stanisława Vincenza
View/ Open
Author:
Serafin, Ewa
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 308, Studia Poetica 8 (2020), s. [187]-200
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
Stanisław VincenzNa wysokiej połoninie
drzewa
genealogia
kobiety
gender studies
Stanisław Vincenz
On the High Uplands
trees
genealogy
women
gender studies
Date: 2020
Metadata
Show full item recordDescription:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Abstract
Artykuł jest próbą rekonstrukcji historii rodowych Szumejów, bohaterów cyklu Na wysokiej
połoninie Stanisława Vincenza. Najciekawszym motywem opowieści jest pochodzenie rodu
od drzew. Zanalizowane zostały deskrypcje drzew oraz konsekwencje niezwykłego pochodzenia
dla kreacji bohaterów. Wyróżniono obrazy kiedry: wojownik, gazda, matka rodu,
drzewo żywota i umierania. Cechami odziedziczonymi przez potomków kiedry są: wytrwałość,
nieugiętość oraz troskliwość i zaufanie do świata. Z uwagi na patrylinearną strukturę
rodu kobiety są na drugim planie rodowych historii, brak w nich narratorki, ostatnia kobieta
z rodu umiera. Na płaszczyźnie społecznej i symbolicznej nie istnieje pokoleniowa więź
między kobietami. W artykule uwzględniono również zawarte w dziejach rodu symboliczne
odniesienia do historii zbawienia. The article attempts to reconstruct the family history of the Szumej family, characters
in Stanisław Vincenz’s cycle On the High Uplands: Sagas, Song, Tales and Legends of the
Carpathians. The most interesting motif of the story is the origin of the family from trees. The
descriptions of trees and the consequences of the characters’ unusual origin were analysed.
Several images of the Arolla pine are distinguished: the warrior, gazda (the Hutzul farmer in
the Carpathians), the mother of the family, the tree of life and death. The features inherited by
the descendants of trees are: perseverance, unbearableness, physical strength, and care and
trust in the world. Due to the patrilineal structure of the family, women are in the background
of family histories – there is no female narrator, the last woman in the family dies. On the
social and symbolic level, there is no continuous generational bond between women. The
article also points out that the history of the Szumej family, symbolic references to the history
of salvation are included.