Rola drzew w poezji Urszuli Zajączkowskiej odczytywana przez pryzmat ekopoetyki
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Koza, Katarzyna
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 308, Studia Poetica 8 (2020), s. [286]-299
Język: pl
Słowa kluczowe:
Urszula Zajączkowskaekopoetyka
ekokrytyka
dendrologia
botanika
Urszula Zajączkowska
ecopoetics
ecocriticism
dendrology
botanics
Data: 2020
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Streszczenie
Artykuł poświęcony został ekopoetyckiej lekturze wierszy Urszuli Zajączkowskiej ze szczególnym
uwzględnieniem drzew pojawiających się w wierszach z tomików Atomy (2014)
i minimum (2017). Pod uwagę wzięto przede wszystkim stosunek podmiotu mówiącego
do drzew (także szerzej – flory), ich funkcję oraz znaczenie, jakie niosą w poszczególnych
tekstach. Wyodrębniono dwa typy podmiotu, którymi są podmiot wrażliwiec i podmiot scjentysta.
Okazało się, że są one stale ze sobą skorelowane, a przez to wspólnie wyrażają szczególne
miejsce drzew w tej poezji. Analiza tekstów wykazała, że u Zajączkowskiej lasy odgrywają
niebagatelną rolę – umożliwiają ucieczkę od świata, jednocześnie będąc świadkiem historii
ludzkości i pojedynczego człowieka. Z tomików wyniknęła także istotna nieantropocentryczna
konstatacja, że drzewa podobne są do gatunku homo sapiens. Odczuwają one ból, mają
krwiobieg, a z ich ciał można odczytywać wiele informacji dotyczących życia. This article is dedicated to an ecopoetical reading of Urszula Zajączkowska’s poetry, primarily
focusing on trees appearing in poems from the volumes Atomy [Atoms] (2014) and minimum
(2017). The main concern of the article is the poetic subject’s approach towards trees (and
plants in general), their function and meaning in each of the texts. Two types of subject were
discovered: the emotional subject and the scientist subject. As it turns out, they are constantly
correlated, and thus show the significant place of trees in Zajączkowska’s poetry. Text analysis
shows that in her poetry, forests fulfil a significant role – they allow escapism and at the
same time are witnesses to the history of both humanity and a single person. A strong, non-
anthropocentric conclusion was drawn from these texts – trees’ similarity to Homo sapiens.
They are capable of feeling pain, have a bloodstream and many details about their lives
can be read from their bodies.