Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.editorChodurska, Halinapl_PL
dc.contributor.editorDziewanowska, Dorotapl_PL
dc.contributor.editorStawarz, Barbarapl_PL
dc.date.accessioned2021-04-16T09:24:47Z
dc.date.available2021-04-16T09:24:47Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.issn1689-9911
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11716/10724
dc.descriptionDokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".pl_PL
dc.description.abstractOddajemy w ręce Czytelników ósmy tom serii Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis – Studia Russologica, zawierający artykuły pracowników Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie. W zbiorze zamieszczono także publikacje ukazujące aktualne zainteresowania badawcze rusycystów z Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz ośrodków zagranicznych: Moskiewskiego Uniwersytetu Pedagogicznego, Państwowego Uniwersytetu w Odessie im. I.I. Miecznikowa, Państwowego Uniwersytetu w Czelabińsku, Państwowego Uniwersytetu Lingwistycznego im. N.A. Dobrolubowa w Niżnym Nowogrodzie oraz Państwowego Uniwersytetu w Tiumeniu. Niniejszy tom zawiera prace z zakresu językoznawstwa, literaturoznawstwa i glottodydaktyki. Artykuły zamieszczone w dziale „Językoznawstwo” poruszają szereg zagadnień szczegółowych z zakresu pragmalingwistyki, językowego ukształtowania tekstów literackich oraz tłumaczenia terminologii stosowanej w rosyjskim prawie karnym. Tradycyjnie są one zatem dość zróżnicowane. Ich Autorzy poddali analizie m.in. sposoby wykorzystywania argumentów „zdroworozsądkowych” w dyskursie politycznym, przedstawili pewne mechanizmy tworzenia terminologii ekonomicznej we współczesnym języku rosyjskim, zbadali wpływ wybranych elementów struktury aktu informacyjnego i intencji nadawcy na percepcję komunikatu, a także zastanowili się nad stereotypizacją i możliwościami użycia zaimków osobowych w wybranych formach wypowiedzi Aleksandra Puszkina. Artykuły reprezentujących różne ośrodki slawistyczne rusycystów-literaturoznawców są wyrazem tendencji wskazującej, iż nadal atrakcyjna dla penetracji badawczej jest twórczość klasyków literatury rosyjskiej (Aleksandra Puszkina, Mikołaja Gogola, Josifa Brodskiego czy Aleksego Tołstoja), co, jak się wydaje, wynika z potrzeby dystansu i ponownego ustosunkowania się wobec problematyki pozornie tylko wyczerpanej. Przedstawione analizy, mające również w przypadku niektórych prac charakter refleksji syntetycznej, dotyczą zarówno problemów natury religijno- filozoficznej (nauczanie Serafina z Sarowa), filozoficzno-literaturoznawczej interpretacji przez Lwa Szestowa twórczości Puszkina, stanowią próbę odczytania określonych mitów w spuściźnie Gogola („mit puszkinowski”) czy Brodskiego (mit o Dydonie), jak i są tekstami łączącymi praktykę dydaktyczną z optyką literaturoznawczą (recepcja przez Zachód literatury rosyjskiej) lub studiami z pogranicza dociekań literaturoznawstwa i onomastyki (na materiale trylogii Aleksego Tołstoja Droga przez mękę). W dziale „Glottodydaktyka” zamieszczono artykuły z zakresu dydaktyki nauczania języków obcych, psycholingwistyki, kulturologii i teorii komunikacji. Naukowcy z Tiumenia w swoich artykułach podjęli szereg aktualnych tematów związanych z wpływem czynników społecznych i kulturowych na realizację potencjału twórczego młodzieży, z badaniem różnic kulturowych przejawiających się w zachowaniach komunikacyjnych, które mogą utrudniać przebieg aktu komunikacyjnego, a także przedstawili badania nad możliwościami wykorzystywania utworów rosyjskiej literatury klasycznej w procesie kształcenia. Specjaliści z Krakowa skoncentrowali się na problemach dotyczących wpływu wieku uczniów na sposób nauczania języków obcych, przezwyciężania interferencyjnych błędów gramatycznych popełnianych przez studentów filologii rosyjskiej oraz zaprezentowali poglądy dydaktyków polskich w kwestii wykorzystania języka ojczystego w procesie nauczania języka rosyjskiego.pl_PL
dc.description.sponsorshipDokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".pl_PL
dc.language.isopl, rupl_PL
dc.publisherWydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Krakówpl_PL
dc.titleAnnales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 201. Studia Russologica 8pl_PL
dc.typeCzasopismopl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord