Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 220. Studia Paedagogica 7
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Zielińska, Jolanta
Plutecka, Katarzyna
Redaktor:
Zielińska, Jolanta
Plutecka, Katarzyna
Wydawca:
Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków
ISSN: 2299-2103
Język: pl, en
Data: 2016
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Streszczenie
Badaniami układu nerwowego człowieka zajmuje się obszerna dziedzina naukowa
- neurobiologia. W węższym znaczeniu stanowi zbiór dyscyplin wyłącznie biologicznych. W znaczeniu szerszym i współczesnym, hasłem tym określa się wszystkie, a nie tylko biologiczne dziedziny nauki, które w jakikolwiek sposób zajmują się badaniem układu nerwowego. Takiemu właśnie znaczeniu odpowiada angielskie słowo neurosciences, a w języku polskim - neuronauki. Celem prezentowanego opracowania jest wybór spośród tej interdyscyplinarnej i obszernej wiedzy zagadnień mogących potencjalnie zainteresować pedagogów specjalnych, wzbogacić ich warsztat pracy, pobudzić zainteresowanie nowymi, opartymi na osiągnięciach neuronauk metodami diagnozy i terapii.
Opracowanie prezentuje przykładowe rozwiązania wskazujące na interdyscyplinarny charakter pedagogiki specjalnej i jej wkład we współcześnie tworzone koncepcje wspólnych obszarów badawczych różnych dyscyplin naukowych. Stanowi ono próbę pokazania pewnej drogi - umiejętnego czerpania z dorobku innych nauk
- osobom zajmującym się pedagogiką specjalną zarówno w wymiarze teoretycznym, jak i praktycznym. Należy podkreślić, iż takie podejście nie ma na celu zaniechania stosowania metod tradycyjnych, ale głębsze zrozumienie „ja" człowieka ze specjalnymi potrzebami, a na tej podstawie opracowanie nowych metod diagnozy i terapii, wspomagających tradycyjne postępowanie, charakterystyczne dla danego rodzaju niepełnosprawności. Neuronauki mają więc budować, a nie burzyć to, co do tej pory osiągnięto w praktycznym wymiarze pedagogiki specjalnej. W związku z tym wybrano dwa obszary, wokół których skoncentrowano treści niniejszych artykułów, i są to: Nowe kierunki rozwoju diagnozy w neuronaukach i pedagogice specjalnej oraz Nowe kierunki rozwoju terapii w neuronaukach i pedagogice specjalnej. Dziękując autorom za współpracę, wyrażamy nadzieję, iż ich teksty staną się inspiracją dla osób poszukujących nowych, efektywnych sposobów diagnozy i terapii osób z niepełnosprawnością. Podziękowania składamy również na ręce Recenzentów.