Pandemia jako zagrożenie dla mobilności akademickiej czy szansa na nowe spojrzenie i przedefiniowanie działań
View/ Open
Author:
Povstyn, Oksana
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Youth in Central and Eastern Europe. 2020, 7(11), s. 61-69
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
pandemia COVID-19NAWA
edukacja międzynarodowa
globalizacja
mobilność studentów i pracowników naukowych
edukacja za granicą
europejska przestrzeń edukacyjna
COVID-19 pandemic
NAWA
international education
globalization
mobility of students and researchers
education abroad
European educational space
Date: 2020
Metadata
Show full item recordAbstract
W artykule podjęto próbę zbadania wpływu ograniczeń związanych z pandemią COVID-19 na szkolnictwo wyższe,
przede wszystkim na jego umiędzynarodowienie oraz mobilność studentów i nauczycieli akademickich. Omówiona
została istota i rodzaje zjawiska „mobilności akademickiej” w oparciu o analizę wyników badań ukraińskich i
zagranicznych naukowców, a także przepisy regulujące ten obszar działalności publicznej. Dokonano krótkiego
przeglądu projektów naukowych z zakresu mobilności akademickiej, zainicjowanych przez polskie instytucje państwowe
i organizacje zajmujące się działalnością edukacyjną. Zaprezentowano również dane statystyczne przedstawione
w badaniach nad wpływem pandemii COVID-19 na szkolnictwo wyższe w krajach europejskich i na świecie. Główne
problemy, z jakimi stykają się studenci i naukowcy przy realizacji projektów mobilności akademickiej, zostały
zidentyfikowane i uporządkowane. Przeanalizowano wyniki badań ankietowych przeprowadzonych w polskich szkołach
wyższych na temat napotykanych przez nie problemów, sposobów ich rozwiązywania oraz dalszych działań na rzecz
umiędzynarodowienia edukacji w społeczeństwie. Ustalono, że środowisko akademickie odkryło możliwości, jakie
oferują nowoczesne technologie i w przyszłości będą one wykorzystywane, ale nie jako jedyne, gdyż dominującą
formułą współpracy będzie wariant mieszany.