Dropout in post-communist countries of Central Europe (the Visegrad Group)
View/ Open
Author:
Gal, Petr
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Youth in Central and Eastern Europe. 2020, 7(11), s. 70-80
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: en
Subject:
early school leavingdropout
upper secondary education
secondary school
Visegrad Group
Czech Republic
Hungary
Poland
Slovakia
porzucanie nauki szkolnej
wczesne kończenie nauki
szkoła średnia
Grupa Wyszehradzka
Czechy
Węgry
Polska
Słowacja
Date: 2020
Metadata
Show full item recordAbstract
Early school leaving (dropout) is a problem in all education systems. In 2010 the European Commission launched the
Europe 2020 strategy which included a list of measures to reduce the school dropout rates in the EU countries. The
aim of this paper is to analyse the issue of dropout in upper secondary education (ISCED 3) in the education
systems of four post-communist Central European states (Czech Republic, Hungary, Poland, and Slovakia). The paper
describes and compares the education systems of these countries and the important changes of their education
policies after entering the EU. The analysis of Eurostat data shows that despite the decline of the average early
school leaving rate in the EU countries from 13.8% to 10.2% between 2010 and 2019, the Czech Republic, Hungary, and
Slovakia are among the four member states whose dropout rates are rising. Through an overview of research studies,
this paper also identifies the dominant topics and “weak spots” related to early school leaving in these countries. Przedwczesne kończenie nauki jest problemem we wszystkich systemach edukacji. W 2010 roku Komisja Europejska
przedstawiła strategię „Europa 2020”, która zawiera listę środków mających na celu zmniejszenie odsetka uczniów
przedwcześnie kończących edukację w krajach UE. Celem artykułu jest analiza problemu przerywania nauki w szkołach
średnich (ISCED 3) w systemach edukacji czterech postkomunistycznych państw Europy Środkowej (Czechy, Węgry,
Polska i Słowacja). We wstępie artykułu opisuję i porównuję systemy edukacyjne tych krajów oraz ważne zmiany,
jakie zaszły w polityce edukacyjnej po wejściu tych państw do UE. Z analizy danych Eurostatu wynika, że pomimo
spadku średniego wskaźnika przedwczesnego kończenia nauki w krajach UE z 13,8% do 10,2% w latach 2010–2019
w Czechach, na Węgrzech i na Słowacji te wskaźniki rosną. Prowadzone analizy pozwalają na identyfikację mechanizmów
odpowiedzialnych za powstanie odpadu szkolnego w badanych państwach.