Show simple item record

dc.contributor.authorGal, Petrpl_PL
dc.date.accessioned2021-05-31T11:08:09Z
dc.date.available2021-05-31T11:08:09Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationYouth in Central and Eastern Europe. 2020, 7(11), s. 70-80pl_PL
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11716/10793
dc.description.abstractEarly school leaving (dropout) is a problem in all education systems. In 2010 the European Commission launched the Europe 2020 strategy which included a list of measures to reduce the school dropout rates in the EU countries. The aim of this paper is to analyse the issue of dropout in upper secondary education (ISCED 3) in the education systems of four post-communist Central European states (Czech Republic, Hungary, Poland, and Slovakia). The paper describes and compares the education systems of these countries and the important changes of their education policies after entering the EU. The analysis of Eurostat data shows that despite the decline of the average early school leaving rate in the EU countries from 13.8% to 10.2% between 2010 and 2019, the Czech Republic, Hungary, and Slovakia are among the four member states whose dropout rates are rising. Through an overview of research studies, this paper also identifies the dominant topics and “weak spots” related to early school leaving in these countries.en_EN
dc.description.abstractPrzedwczesne kończenie nauki jest problemem we wszystkich systemach edukacji. W 2010 roku Komisja Europejska przedstawiła strategię „Europa 2020”, która zawiera listę środków mających na celu zmniejszenie odsetka uczniów przedwcześnie kończących edukację w krajach UE. Celem artykułu jest analiza problemu przerywania nauki w szkołach średnich (ISCED 3) w systemach edukacji czterech postkomunistycznych państw Europy Środkowej (Czechy, Węgry, Polska i Słowacja). We wstępie artykułu opisuję i porównuję systemy edukacyjne tych krajów oraz ważne zmiany, jakie zaszły w polityce edukacyjnej po wejściu tych państw do UE. Z analizy danych Eurostatu wynika, że pomimo spadku średniego wskaźnika przedwczesnego kończenia nauki w krajach UE z 13,8% do 10,2% w latach 2010–2019 w Czechach, na Węgrzech i na Słowacji te wskaźniki rosną. Prowadzone analizy pozwalają na identyfikację mechanizmów odpowiedzialnych za powstanie odpadu szkolnego w badanych państwach.pl_PL
dc.language.isoenpl_PL
dc.subjectearly school leavingen_EN
dc.subjectdropouten_EN
dc.subjectupper secondary educationen_EN
dc.subjectsecondary schoolen_EN
dc.subjectVisegrad Groupen_EN
dc.subjectCzech Republicen_EN
dc.subjectHungaryen_EN
dc.subjectPolanden_EN
dc.subjectSlovakiaen_EN
dc.subjectporzucanie nauki szkolnejpl_PL
dc.subjectwczesne kończenie naukipl_PL
dc.subjectszkoła średniapl_PL
dc.subjectGrupa Wyszehradzkapl_PL
dc.subjectCzechypl_PL
dc.subjectWęgrypl_PL
dc.subjectPolskapl_PL
dc.subjectSłowacjapl_PL
dc.titleDropout in post-communist countries of Central Europe (the Visegrad Group)en_EN
dc.title.alternativePorzucanie nauki szkolnej w krajach postkomunistycznych Europy Środkowej (na przykładzie Grupy Wyszehradskej)pl_PL
dc.typeArticlepl_PL


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record