Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorŚlósarz, Annapl_PL
dc.date.accessioned2021-06-12T06:57:41Z
dc.date.available2021-06-12T06:57:41Z
dc.date.issued2002
dc.identifier.isbn83-7629-084-7
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11716/10798
dc.description.abstractNiniejsza książka dotyczy aksjologicznego wymiaru filmów wykorzystywanych w licealnej edukacji polonistycznej oraz ich potencjalnego wpływu na systemy wartości uczniów. Główna teza to stwierdzenie, że licealiści postrzegają dwa odmienne systemy wartości: jeden zawarty w literackich lekturach (zgodny z tradycyjnym porządkiem aksjologicznym) i drugi, wpisany w filmy z nimi związane (adaptacje, filmy biograficzne itp.). Wskazane zostają wynikające stąd szanse i zagrożenia. Ze względu na współczesny brak metodyki nauczania filmu oddawana do rąk Czytelników książka nie zawiera analiz typu strukturalnego, lecz zorientowana jest na hermeneutyczną interpretacją poszczególnych dzieł. Do przeprowadzenia analiz i interpretacji wpisywanych w filmy systemów wartości, ideologii, przesłań oraz strategii twórców zastosowana została metoda analityczna. W zależności od rodzajów filmów i potrzeb wykorzystywano tu elementy analizy socjologicznej, a także paradygmatów interpretacyjnych, takich jak semiotyczny, psychologistyczny, Jungowski i ideologiczny. Rozważania wiążą się zatem z pedagogiką, psychologią, socjologią kultury, estetyką, filozofią, teorią i historią filmu. Warstwą aksjologiczną dzieł filmowych potraktowano jednak jako najważniejszą, a odniesiono się do nich jako do zobiektywizowanych wytworów społeczeństwa nazywających zbiorowe doświadczenia i dających możliwość wielokrotnego badania. Z inspiracji kognitywistycznych zatem wywiedziono studiowanie relacji film - widz w odniesieniu do warunkujących odbiór schematów poznawczych (zwłaszcza mitów i stereotypów) oraz uwzględnianie psychologicznych warunków odbioru, a także traktowanie rozumienia i interpretacji jako świadomych, racjonalnych działań odbiorcy. Zagadnienie to odnosi się do ponad 250 pełnometrażowych filmów fabularnych, w tym wybranych seriali telewizyjnych i filmów animowanych, które najsilniej powiązane są z aktualnymi programami nauczania języka polskiego w liceum. Wśród nich znalazły się również filmy komercyjne, jeśli odnoszą się do obowiązujących lektur albo bywają przez młodzież oglądane. Oznacza to, że poza obrębem pracy znalazły się m.in. filmy dokumentalne i krótkometrażowe.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Zakonu Pijarów, Krakówpl_PL
dc.subjectlektury licealnepl_PL
dc.subjectmłodzieżpl_PL
dc.subjectfilmpl_PL
dc.subjectadaptacje filmowepl_PL
dc.subjectkino w edukacjipl_PL
dc.titleLektury licealne a kino komercyjne : aksjologiczny wymiar edukacji filmowejpl_PL
dc.typeBookpl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord