Przestrzeń społeczna w percepcji młodych mieszkańców miast województwa małopolskiego
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Borgiasz-Stepaniuk, Monika
Promotor:
Osuch, Wiktor
Wiedermann, Krzysztof
Język: pl
Słowa kluczowe:
przestrzeńprzestrzeń społeczna
percepcja
tożsamość miasta
młodzi mieszkańcy
space
social space
perception
city identity
young residents
Data: 2021-11-30
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Nauk Społecznych. Instytut Geografii. Katedra Badań nad Edukacją Geograficzną. Praca napisana pod kierunkiem dr hab. Wiktora Osucha prof. UP i promotora pomocniczego dr Krzysztofa Wiedermanna.Streszczenie
Rozprawa doktorska stanowi kontynuację istniejących badań w nurcie percepcji przestrzeni miejskiej, wypełnia lukę w
badaniach geografii miast oraz poszerza stan wiedzy z zakresu geografii społecznej o tej tematyce. Celem pracy jest
określenie roli przestrzeni społecznej miasta i jej wpływu na jego tożsamość w procesie kształtowania percepcji
przez młodych mieszkańców ośmiu wybranych miast województwa małopolskiego. W części teoretycznej pracy omówiono
pojęcie przestrzeni w geografii, badanie i wytwarzanie przestrzeni społecznej, kierunki jej przemian oraz pojęcie
tożsamości miasta.
W części badawczej pracę rozpoczyna wprowadzenie do problematyki badawczej, cele i hipotezy badawcze, prezentacja
motywu podjęcia tematu, postępowanie badawcze, zakres przestrzenny i merytoryczny badań, metody i narzędzia
badawcze oraz informacje o próbie badawczej. Rozdział drugi ma charakter teoretyczny i wyjaśnia pojęcie
przestrzeni. W rozdziale trzecim znajduje się przegląd dotychczasowego stanu badań nad przestrzenią społeczną w
miastach. Rozdział czwarty obejmuje problematykę tożsamości miasta i jej wpływu na jego wizerunek i rozwój.
Rozdział piąty zawiera rezultat badań przestrzeni społecznej wybranych miast województwa małopolskiego. Ustaleniu
czynników, mających wpływ na percepcję przestrzeni społecznej wybranych miast poświęcono rozdział szósty. Rozdział
siódmy jest próbą analizy i oceny założeń podstawy programowej na różnych etapach edukacji geograficznej,
dotyczącej zagadnienia przestrzeni miasta. Rozprawę zamykają wnioski końcowe, wynikające z badań teoretycznych i
empirycznych. The doctoral dissertation is a continuation of existing research in the perception of urban space, fills a gap in
urban geography research and broadens the state of knowledge in the field of social geography on this subject.
The purpose of the work is to determine the role of the city's social space and its impact on its identity in the
process of shaping the perception of young residents of eight selected cities of the Malopolska province. In the
theoretical part of the thesis the concept of space in geography, research and production of social space,
directions of its changes and the concept of city identity are discussed.
In the research part, the work begins with an introduction to research issues, research goals and hypotheses,
presentation of the motive for tackling the topic, research proceedings, spatial and substantive scope of research,
research methods and tools, and information about the research sample. The second chapter is theoretical and
explains the concept of space. The third chapter provides an overview of the current state of research on social
space in cities. The fourth chapter covers the issue of the city's identity and its impact on its image and
development. Chapter five contains the result of research on the social space of selected cities of the Lesser
Poland voivodship. The sixth chapter is devoted to determining the factors affecting the perception of the social
space of selected cities. Chapter seven is an attempt to analyze and evaluate the assumptions of the core
curriculum at various stages of geographical education regarding the issue of city space. The dissertation ends
with final conclusions resulting from theoretical and empirical research.