Wykorzystanie e-usług w udostępnianiu dziedzictwa kulturowego na przykładzie krakowskich muzeów
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Kolasińska, Anna
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 314, Studia Geographica 15 (2020), s. [40]-49
Język: pl
Słowa kluczowe:
e-usługie-kultura
e-turystyka
muzeum
Kraków
Cracow
e-services
e-culture
e-tourism
museum
Data: 2020
Metadata
Pokaż pełny rekordStreszczenie
We współczesnym świecie rozwój technologii informacyjno-komunikacyjnych stanowi podstawę
funkcjonowania nowoczesnego społeczeństwa i przenika niemal we wszystkie aspekty
życia. Budowanie gospodarki opartej na wiedzy, a także zaawansowane technologie informatyczne
sprzyjają rozwojowi e-usług, które dynamicznie rozwijają się w różnych obszarach
działalności człowieka, m.in. w turystyce i w kulturze. W niniejszym artykule przestawiono
wyniki badań dotyczące poziomu dostępności wybranych e-usług w krakowskich muzeach,
gdzie kultura w sposób wyjątkowy łączy się z turystyką. Badania przeprowadzono w oparciu
o informacje i dostępne e-usługi z poziomu oficjalnych stron internetowych krakowskich
muzeów. Stwierdzono, że najczęstszą z oferowanych e-usług jest możliwość zakupu biletu
on-line, która dostępna jest w 25,0% badanych placówek. Porównywalny wynik (23,7%)
dotyczy także e-usługi polegającej na prezentowaniu zbiorów muzealnych on-line. Biorąc
pod uwagę popularność Krakowa i jego oferty na światowym rynku turystyki należy się spodziewać,
że w najbliższych latach poziom dostępu różnych e-usług będzie systematycznie się
powiększał. In the modern world, the development of information and communication technologies is
the basis for the functioning of modern society and infiltrates almost all aspects of our life.
Building a knowledge-based economy as well as advanced information technologies are conducive
to the development of e-services, which are dynamically developing in various areas
of human activity, including tourism and culture. This article presents the results of research
on the level of accessibility of selected e-services in Krakow’s museums, where culture in a
unique way combines with tourism. The research was conducted based on information and
available e-services offered by the official websites of Krakow museums. It was found that the
most frequently offered e-service was the possibility of purchasing an on-line ticket, available
in 25.0% of the surveyed facilities. A comparable result (23.7%) applies to the e-service of
presenting museum collections on-line. Taking into consideration the popularity of Krakow
and its offers on the global tourism market, it should be expected that in the coming years the
level of the access to various e-services will systematically increase.