Show simple item record

dc.contributor.authorSobolewski, Stanisławpl_PL
dc.date.accessioned2022-02-02T11:12:43Z
dc.date.available2022-02-02T11:12:43Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationProces edukacyjny. Tradycja i współczesność w dobie płynnej rzeczywistości. Wołyńskie Ateny w przestrzeni historycznej, edukacyjnej i artystycznej / redakcja naukowa Teresa Żebrowska, Beata Sufa. - Kraków : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, 2021. - S. 107-115pl_PL
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11716/10900
dc.description.abstractW artykule omówione zostało znaczenie roli mistrza i mistrzostwa pedagogicznego w zawodzie nauczyciela. Autor dokonując analizy znaczeniowej słowa „mistrz” podkreśla wagę mistrzostwa, kapitału wiedzy i umiejętności, którymi można i należy się podzielić w zawodzie nauczycielskim, w malarstwie. Wskazuje on również, że istotą bycia Mistrzem jest twórczość, zarówno ta wyrażona dokonanymi odkryciami, publikacjami, namalowanymi obrazami, jak i ta druga, której materią jest człowiek. Stąd tak ważne, jak zaznacza Autor, dokąd i którędy Mistrz prowadzi ucznia, rozpoznając jego predyspozycje, upodobania, emocje i oczekiwania i dając mu swobodę wyboru własnej drogi. W artykule poruszona została również kwestia odmiennych współcześnie niejednoznacznych celów Mistrza i ucznia. Ukazując malejące znaczenie sztuki tradycyjnej, Autor podkreśla, że na plan pierwszy wysuwa się współcześnie sztuka Naniby, artysta i związany z nim event. Przewodnik musi się odnieść do tego nowego i podjąć decyzję najbliższą sumieniu twórcy.pl_PL
dc.description.abstractThe article discusses the importance of the role of a master and pedagogical mastery in the teaching profession. The author, when analyzing the meaning of the word “master”, emphasizes the importance of mastery, capital of knowledge and skills that can and should be shared in the teaching profession and in painting. He also points out that the essence of being a Master is creativity, both the one expressed by the discoveries, publications, painted pictures, and the other, the matter of which is human. Hence, it is so important, as the Author points out, where and which way the Master leads the student, recognizing his predispositions, preferences, emotions and expectations and giving him the freedom to choose his own path. The article also touches upon the issue of the Master’s and the student’s different, ambiguous goals at present. By showing the decreasing importance of traditional art, the author emphasizes that the art of Naniba, the artist and the event associated with it, are in the foreground today. The guide must refer to this new one and make a decision that is closest to the creator’s conscience.en_EN
dc.language.isoplpl_PL
dc.subjectnauczycielpl_PL
dc.subjectmistrzpl_PL
dc.subjectuczeńpl_PL
dc.subjectteacheren_EN
dc.subjectmasteren_EN
dc.subjectstudenten_EN
dc.titleWergiliusz na rozstajach. Druga gawęda dydaktycznapl_PL
dc.title.alternativeVirgil at the Crossroads; the second didactic storyen_EN
dc.typeBook chapterpl_PL


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record