Brzmienie formy malarskiej – plastyczna interpretacja jazzowej partytury
View/ Open
Author:
Batorski, Marek
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Proces edukacyjny. Tradycja i współczesność w dobie płynnej rzeczywistości. Wołyńskie Ateny w przestrzeni historycznej, edukacyjnej i artystycznej / redakcja naukowa Teresa Żebrowska, Beata Sufa. - Kraków : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, 2021. - S. 141-150
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
muzyka jazzowatechniki improwizacji
mimesis-struktury malarskie
modulacje kolorystyczne
Jazz music
improvisation technique
mimetic imagination
painting structures
color modulations
Date: 2021
Metadata
Show full item recordAbstract
Muzyka jazzowa jako materiał źródłowy w interpretacji plastycznej ulega zmodyfikowaniu
tematu, reharmonizacji oraz kontrastom kolorystycznym z wykorzystaniem technik
improwizacji. Melodia, rytm poddawane są nieprzewidywalnej, ale polaryzowanej formie
kontrolowanej transformacji oraz ukierunkowanej wolą i umysłem ewolucji. W procesie
twórczym jest to przekładane na przestrzenie wyobraźni, mimesis-struktury malarskie,
imitujące efekty rytmu, modulacji kolorystycznych, wariacji, a muzyka jako sztuka czasowa
ulega transfiguracji w malarstwo, jedną z odmian sztuk wizualnych. Spontaniczność,
brak określonych ram czasowych oraz zastosowanie kompozycji all over prowadzą do
odpowiedniego modelu fakturalnego i odpowiedniej ekspresji obrazu. Jazz music as a source material in a visual interpretation is subject to modification of the
theme, re-harmonization and color contrasts with the use of improvisation techniques.
Melody, rhythm are subject to an unpredictable but polarized form of controlled transformation
and directed will and mind evolution. In the creative process, it is translated into
the spaces of imagination, mimesis-painting structures imitating the effects of rhythm,
color modulation, variations, and music as time art is transformed into painting, one of
the varieties of visual arts. Spontaneity, the lack of specific time frames and the use of the
all-over composition lead to an appropriate textural model and appropriate expression
of the image.