dc.contributor.advisor | Szemberg, Tomasz | pl_PL |
dc.contributor.advisor | Goldin, Gerald | pl_PL |
dc.contributor.author | Barańska, Barbara | pl_PL |
dc.date.accessioned | 2022-03-17T10:14:55Z | |
dc.date.available | 2022-03-17T10:14:55Z | |
dc.date.issued | 2022-03-31 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11716/10930 | |
dc.description | Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Instytut Matematyki. Rozprawa doktorska napisana pod kierunkiem prof. dr hab. Tomasza Szemberga oraz prof. Geralda Goldina, Rutgers University, NJ, USA. | pl_PL |
dc.description.abstract | Praca stanowi wieloaspektową analizę pojęcia stycznej i wskazuje na potencjalne źródła trudności w przyswojeniu
sobie tego pojęcia przez osoby uczące się matematyki.
Rozprawa składa się z siedmiu rozdziałów.
W rozdziale pierwszym przedstawiam wybrane elementy filozoficznej analizy fenomenologicznej, które mogą odgrywać
istotną rolę w badaniu pojęć matematycznych, a także krótko omawiam w jaki sposób rozumiem i w jakim zakresie
realizuję analizę pojęcia stycznej w tej pracy.
Zasadniczą część rozdziału drugiego stanowi przegląd historii rozwoju pojęcia stycznej od czasów starożytnych po
wiek XX.
W rozdziale trzecim przybliżam znaczenie terminu obraz pojęcia i przedstawiam przegląd badań dydaktycznych
związanych z pojęciem stycznej.
Rozdział czwarty obejmuje obszerną analizę podręczników szkolnych pod kątem wprowadzania i kształtowania pojęcia
stycznej.
Rozdziały piąty oraz szósty zawierają opis i wyniki badań empirycznych, przeprowadzonych na grupie przyszłych
nauczycieli matematyki.
Rozdział siódmy zawiera krótkie podsumowanie pracy oraz wskazanie niektórych z możliwych kierunków dalszych badań. | pl_PL |
dc.description.abstract | The dissertation provides a multidimensional analysis of the concept of tangent and points to the potential sources
of difficulties in the acquisition of this concept by mathematics learners.
The dissertation consists of seven chapters.
In Chapter One, I present selected elements of philosophical phenomenological analysis that can play an important
role in the study of mathematical concepts and I briefly discuss how I understand and to what extent I pursue the
analysis of the concept of tangent in this dissertation.
The main part of Chapter Two is an overview of the history of the development of the concept of tangent from
ancient times to the 20th century.
In Chapter Three, I review the meaning of the term concept image and provide an extensive review of educational
research related to the concept of tangent.
Chapter Four provides an extensive analysis of how school textbooks introduce and develop the concept of tangent.
Chapters Five and Six contain a description and results of two empirical studies conducted on a group of
prospective mathematics teachers.
Chapter Seven briefly summarizes the thesis, and also suggests some possible directions for further research. | en_EN |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.subject | styczna | pl_PL |
dc.subject | wieloaspektowy opis pojęcia matematycznego | pl_PL |
dc.subject | pojęcie stycznej w podręcznikach | pl_PL |
dc.subject | obraz stycznej u przyszłych nauczycieli matematyki | pl_PL |
dc.subject | tangent | en_EN |
dc.subject | multidimensional description of a mathematical concept | en_EN |
dc.subject | concept of tangent in textbooks | en_EN |
dc.subject | images of tangent in pre-service teachers of mathematics | en_EN |
dc.title | Fenomenologia pojęcia stycznej do krzywej i związane z nią aspekty nauczania matematyki | pl_PL |
dc.title.alternative | Phenomenology of the concept of tangent to a curve and related aspects of teaching mathematics | en_EN |
dc.type | Thesis | pl_PL |