Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.advisorSzemberg, Tomaszpl_PL
dc.contributor.advisorGoldin, Geraldpl_PL
dc.contributor.authorBarańska, Barbarapl_PL
dc.date.accessioned2022-03-17T10:14:55Z
dc.date.available2022-03-17T10:14:55Z
dc.date.issued2022-03-31
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11716/10930
dc.descriptionUniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Instytut Matematyki. Rozprawa doktorska napisana pod kierunkiem prof. dr hab. Tomasza Szemberga oraz prof. Geralda Goldina, Rutgers University, NJ, USA.pl_PL
dc.description.abstractPraca stanowi wieloaspektową analizę pojęcia stycznej i wskazuje na potencjalne źródła trudności w przyswojeniu sobie tego pojęcia przez osoby uczące się matematyki. Rozprawa składa się z siedmiu rozdziałów. W rozdziale pierwszym przedstawiam wybrane elementy filozoficznej analizy fenomenologicznej, które mogą odgrywać istotną rolę w badaniu pojęć matematycznych, a także krótko omawiam w jaki sposób rozumiem i w jakim zakresie realizuję analizę pojęcia stycznej w tej pracy. Zasadniczą część rozdziału drugiego stanowi przegląd historii rozwoju pojęcia stycznej od czasów starożytnych po wiek XX. W rozdziale trzecim przybliżam znaczenie terminu obraz pojęcia i przedstawiam przegląd badań dydaktycznych związanych z pojęciem stycznej. Rozdział czwarty obejmuje obszerną analizę podręczników szkolnych pod kątem wprowadzania i kształtowania pojęcia stycznej. Rozdziały piąty oraz szósty zawierają opis i wyniki badań empirycznych, przeprowadzonych na grupie przyszłych nauczycieli matematyki. Rozdział siódmy zawiera krótkie podsumowanie pracy oraz wskazanie niektórych z możliwych kierunków dalszych badań.pl_PL
dc.description.abstractThe dissertation provides a multidimensional analysis of the concept of tangent and points to the potential sources of difficulties in the acquisition of this concept by mathematics learners. The dissertation consists of seven chapters. In Chapter One, I present selected elements of philosophical phenomenological analysis that can play an important role in the study of mathematical concepts and I briefly discuss how I understand and to what extent I pursue the analysis of the concept of tangent in this dissertation. The main part of Chapter Two is an overview of the history of the development of the concept of tangent from ancient times to the 20th century. In Chapter Three, I review the meaning of the term concept image and provide an extensive review of educational research related to the concept of tangent. Chapter Four provides an extensive analysis of how school textbooks introduce and develop the concept of tangent. Chapters Five and Six contain a description and results of two empirical studies conducted on a group of prospective mathematics teachers. Chapter Seven briefly summarizes the thesis, and also suggests some possible directions for further research.en_EN
dc.language.isoplpl_PL
dc.subjectstycznapl_PL
dc.subjectwieloaspektowy opis pojęcia matematycznegopl_PL
dc.subjectpojęcie stycznej w podręcznikachpl_PL
dc.subjectobraz stycznej u przyszłych nauczycieli matematykipl_PL
dc.subjecttangenten_EN
dc.subjectmultidimensional description of a mathematical concepten_EN
dc.subjectconcept of tangent in textbooksen_EN
dc.subjectimages of tangent in pre-service teachers of mathematicsen_EN
dc.titleFenomenologia pojęcia stycznej do krzywej i związane z nią aspekty nauczania matematykipl_PL
dc.title.alternativePhenomenology of the concept of tangent to a curve and related aspects of teaching mathematicsen_EN
dc.typeThesispl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord