Subjective Aspects of the Functioning of Employees in the Organization
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Kuśpit, Małgorzata
Źródło: Labor et Educatio. 2021, nr 9, s. [127]-141
Język: en
Słowa kluczowe:
employees of the organizationmanagerial and executive functions
level of education
creative attitude
hope for success
nonconformity
heuristic behaviour
pracownicy organizacji
funkcje kierownicze i wykonawcze
poziom wykształcenia
postawa twórcza
nadzieja na sukces
nonkonformizm
zachowania heurystyczne
Data: 2021
Metadata
Pokaż pełny rekordStreszczenie
The article deals with the subjective aspects of the functioning of employees
in the organization. The subject of the study was to check whether there are significant
differences between the creative attitude, hope for success, and the education and
functions of the employees of the organization. 120 people performing managerial
and executive functions in organizations with a service and production profile in the
south-eastern Poland participated in the study. There were 66 women and 54 men
among the respondents. The research used the Creative Behaviour Questionnaire –
KANH (Bernacka, Popek, Gierczyk, 2016) and the Questionnaire of Hope – KNS
(Łaguna, Trzebiński, Zięba, 2005). The analyses were focused on comparing people
holding managerial and executive functions as well as their education with regards to a
creative attitude and hope for success. Based on the obtained results, it was found that
people in managerial positions are characterized by a higher level of creative attitude
and non-conformism compared to people holding executive functions. People with
higher education are characterized by a higher level of hope for success, willpower, and
a higher degree of ability to find solutions compared to people with secondary education.
The obtained research results may be significant for increasing the effectiveness
of activities in the organization. Artykuł traktuje o podmiotowych aspektach funkcjonowania pracowników
w organizacji. Przedmiotem badań było sprawdzenie, czy istnieją istotne różnice
pomiędzy postawą twórczą oraz nadzieją na sukces a wykształceniem i pełnionymi
funkcjami pracowników organizacji. W badaniach uczestniczyło 120 osób pełniących
funkcje kierownicze i wykonawcze w organizacjach o profilu działalności usługowej i
produkcyjnej w Polsce południowo-wschodniej. Wśród badanych było 66 kobiet i 54
mężczyzn. W badaniach posłużono się Kwestionariuszem Twórczego Zachowania –
KANH (Bernacka, Popek, Gierczyk, 2016) oraz Kwestionariuszem Nadziei na Sukces –
KNS (Łaguna, Trzebiński, Zięba, 2005). Analizy dotyczyły porównań osób pełniących
funkcje kierownicze i wykonawcze oraz wykształcenia w zakresie postawy twórczej
i nadziei na sukces. Na podstawie uzyskanych wyników badań stwierdzono, że osoby
na stanowiskach kierowniczych charakteryzują się wyższym poziomem postawy
twórczej i nonkonformizmu w porównaniu do osób pełniących funkcje wykonawcze.
Osoby z wykształceniem wyższym odznaczają się większą nadzieją na sukces, siłą woli
oraz wyższym stopniem umiejętności znajdowania rozwiązań w porównaniu do osób
z wykształceniem średnim. Uzyskane wyniki badań mogą mieć istotne znaczenie dla
zwiększenia efektywności działań w organizacji.