Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.advisorTurnau, Stefan
dc.contributor.authorRożek, Bożena
dc.date.accessioned2016-06-30T09:11:41Z
dc.date.available2016-06-30T09:11:41Z
dc.date.issued1999
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11716/1122
dc.descriptionWyższa Szkoła Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej. Promotor prof. dr hab. Stefan Turnau.pl_PL
dc.description.abstractDysertacja związana jest z pewnego typu układem figur na płaszczyźnie, który nazywam szeregowo-kolumnowym układem figur (SKUF). SKUF obejmuje układy powstałe przez regularne rozmieszczenie w postaci szeregów i kolumn dowolnych elementów, niekoniecznie jednakowych i przylegających do siebie. Pojęcie to dotyczy także układów ukośnych, gdzie szeregi i kolumny nie przecinają się pod kątem prostym. Pomysł prezentowanej tutaj pracy badawczej zrodził się z badań australijskich Lynne Outhred przedstawianych w 1992r w Qebecu na ICME-7. Dotyczyły one postrzegania przez dzieci pokratkowanego prostokąta (prostokąta wyłożonego jednostkowymi kwadratami). Moje badania objęły 388-osobową grupę dzieci w wieku od 6 do 9 lat. Uczniowie w trakcie badań konstruowali różne układy SKUF z przygotowanych elementów, a następnie przedstawiali je na rysunku. Wyniki badań pokazują, że na początku nauki szkolnej dzieci nie mają jeszcze dobrze ukształtowanych struktur, które są potrzebne do rozumienia pewnych pojęć matematycznych.pl_PL
dc.description.abstractThe dissertation concerned to some special arrangement of figures, which J called row-column arrangement of figures (RCAF). RCAF includes the arrangements made by regular distribution of any elements in rows and columns. These elements don’t have to be the same and adjoining. This idea refers also to diagonal arrangements, where the columns and the rows don’t intersect at the right angle. The idea of the research came from Australian researches by Lynne Outhered, which was focused on squared rectangle (rectangle divided into unit squares). They were presented in 1992 in Quebec at ICME-7. My researches included the group of 388 children aged six to nine. During the research the students were constructing various arrangements RCAF from prepared elements, and next they showed them in the drawing. Results of my researches show that at the beginning of learning mathematics at school, children don't have well formed structures yet, which are necessary to understand some mathematical ideas.en_EN
dc.language.isoplpl_PL
dc.subjectszeregowo kolumnowy układ figur (SKUF)pl_PL
dc.subjectszeregpl_PL
dc.subjectkolumnapl_PL
dc.subjectpokratkowany prostokątpl_PL
dc.subjectrow-column arrangement of figures (RCAF)en_EN
dc.subjectrowen_EN
dc.subjectcolumnen_EN
dc.subjectsquared rectangleen_EN
dc.titleSchemat myślowy szeregowo-kolumnowego układu figur u dzieci w wieku od 6 do 9 latpl_PL
dc.title.alternativeMental scheme of row-column arrangement of figures at six to nine year old childrenen_EN
dc.typeThesispl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord