Legality of the Turkish military operations in Syria
View/ Open
Author:
Kowalczewska, Kaja
Łubiński, Piotr
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Problemy Współczesnego Prawa Międzynarodowego, Europejskiego i Porównawczego (PWPM), vol. 20 (2022), s. [55]-83
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: en
Subject:
conflict in Syrialaw of armed conflict
Turkey
non-state actors
use of force
konflikt w Syrii
międzynarodowe prawo konfliktów zbrojnych
Turcja
podmioty niepaństwowe
użycie siły
Date: 2022
Metadata
Show full item recordAbstract
The aim of this article is to address the legality of armed violence between Turkish armed
forces and the Syrian government and non-state actors within the Syrian territory, including
the Kurdish rebel forces. The scope of the article covers the Turkish military operations
conducted from 2016 to 2020.
Firstly, the authors address the issue whether Turkish operations were conducted within
the scope of jus ad bellum. The authors’ conclusions are that the Republic of Turkey has violated
international law and therefore the imposition of sanctions by other States and Syria’s
claims for a cessation of the violation and appropriate restitution are justified.
Secondly, the Turkish operations are classified under jus in bello from the perspective of
the law governing international and non-international armed conflicts. This makes it possible
to determine which norms of the law of armed conflict and international human rights
law are applicable in this context. Moreover, it establishes a framework for further examination
of the nature of the alleged violations and opens a debate on possible measures of
redress for victims of the breaches attributable to the Republic of Turkey. Celem niniejszego artykułu jest omówienie legalności przemocy zbrojnej między tureckimi
siłami zbrojnymi a rządem syryjskim i podmiotami niepaństwowymi na terytorium Syrii,
w tym kurdyjskimi siłami rebelianckimi. Zakres artykułu obejmuje tureckie operacje wojskowe
prowadzone od 2016 do 2020 r.
Po pierwsze, odnosimy się do kwestii, czy operacje tureckie były prowadzone w ramach
ius ad bellum. Twierdzimy, że Republika Turcji naruszyła prawo międzynarodowe i dlatego
nałożenie sankcji przez inne państwa oraz roszczenia Syrii o zaprzestanie naruszeń i odpowiednią
restytucję są prawnie uzasadnione.
Po drugie, operacje tureckie są klasyfikowane z perspektywy prawa regulującego międzynarodowe
i niemiędzynarodowe konflikty zbrojne. Identyfikujemy normy prawa konfliktów
zbrojnych i międzynarodowego prawa praw człowieka mające zastosowanie w tym kontekście.
Ponadto w artykule przedstawione są wyjściowe ramy do dalszego badania charakteru
domniemanych naruszeń oraz możliwych środków naprawczych dla ofiar naruszeń, które
można przypisać Republice Turcji.