Zabytki kolejnictwa Krakowa jako część potencjału turystycznego miasta
View/ Open
Author:
Szelińska-Kukulak, Małgorzata
Kukulak, Józef
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 248, Studia Geographica 11 (2017), s. [166]-180
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
Krakowski Szlak TechnikiKraków
turystyka
zabytki kolejnictwa
Cracow Technology Trail
Cracow
tourism
railway monuments
Date: 2017
Metadata
Show full item recordAbstract
Artykuł ma formę przeglądu zabytkowych obiektów kolejnictwa na terenie miasta Krakowa
i ich oceny pod kątem wykorzystania turystycznego. Dokonano tego w oparciu o materiały
z wielu publikacji, a przede wszystkim na podstawie własnych obserwacji wybranych
obiektów zabytkowych. Przedstawiono szczegółowo siedem obiektów związanych z historycznym
rozwojem kolejnictwa Krakowa oraz skrótowo obiekty na Krakowskim Szlaku
Techniki. Prezentowane treści zawierają informacje aktualne (rok 2017), jakkolwiek są
miejscami wzbogacone o fakty historyczne, związane z postępującym rozwojem kolejnictwa
w Krakowie (od połowy XIX wieku).
Starano się uwypuklić te cechy zabytków, które są potencjalnie możliwe do wykorzystania
w prezentowaniu atrakcyjności miasta turystom zainteresowanym historycznymi obiektami
techniki (m.in. architektura XIX-wiecznego, dawnego budynku Dworca PKP Kraków Główny –
uważanego w czasach jego powstania za najwspanialszy dworzec kolejowy Monarchii Austro-
-Węgierskiej, nowatorskie rozwiązania pierwszego dwupoziomowego skrzyżowania szlaków
komunikacyjnych w Krakowie, wykorzystanie dawnego mostu rzecznego do przejazdu koleją).
Większość prezentowanych obiektów jest skupiona w niewielkiej od siebie odległości,
ponadto są one komunikacyjnie łatwo dostępne. Z dokonanego przeglądu obiektów i oceny
ich atrakcyjności wynika, że potencjalnie mogą one stanowić dodatkowy walor turystyczny
miasta. Mają one charakter specjalistyczny, ale mogą wzbogacić lub zmodyfikować standardowe
kierunki tras turystycznych po mieście. The article is an overview of the railroading objects in Cracow and their evaluation based on
their tourism utilization. It was based of the resources from many publications, and mainly on
author’s own observation of historic facilities. Seven objects connected to the historical development
of railroading in Cracow have been described in detail, as well as shortly described
objects of Cracow Route of Engineering. Presented pieces of information about the monuments
contain current data (2017), although partially supplemented by historical facts, connected
to the development of railroading in Cracow (from the half of 19th century onward).
The article emphasizes the aspects of monuments that can be potentially used to present the attractiveness of the
city to tourists interested in historical objects of engineering (the architecture of old Main Station building
from the 19th century – considered the most majestic one in Austro-Hungarian Monarchy at the time of it’s creation;
innovative solutions used in the first tiered crossroad in Cracow; the usage of the old river bridge for railway
travel). The majority of objects in question is concentrated in close proximity to one another, moreover they are
easily accessible. The overview of the monuments and of their attractiveness shows that potentially they can become
additional tourism advantage of the city. Although having a specialist trait, they can enrich or modify standard
layout of tourist routes in the city.