Programy turystyczne realizowane podczas zorganizowanych form wymiany zagranicznej pracowników uczelni wyższych w ramach programu Erasmus/Erasmus+ (na wybranych przykładach)
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Szelińska-Kukulak, Małgorzata
Kukulak, Józef
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 248, Studia Geographica 11 (2017), s. [181]-196
Język: pl
Słowa kluczowe:
CzechyErasmus
Erasmus+
Litwa
Portugalia
Słowacja
Słowenia
Czech Republic
Erasmus
Erasmus+
Lithuania
Portugal
Slovakia
Slovenia
Data: 2017
Metadata
Pokaż pełny rekordStreszczenie
W artykule podkreśla się dużą wartość oferty turystycznej zawartej w części programów
Erasmus/Erasmus+ w odniesieniu do pracowników uczelni, przede wszystkim w programach
zorganizowanych form wymiany, tj. Międzynarodowego Tygodnia Szkoleniowego
(International Staff Week). W oparciu o zebrane materiały i autorskie obserwacje poczynione
podczas wielokrotnego udziału w wymianie zagranicznej, a także z relacji innych uczestników
takich wymian, można stwierdzić, że ten element programów stanowi równowartość
korzyści w stosunku do pozostałych elementów składowych całości programów oferowanych
beneficjentom przez ośrodki zagraniczne. Programy turystyczne obejmują zwykle poznawanie
miast, w których znajdują się uczelnie, oraz ich bliskich lub dalszych okolic, w których
są obiekty atrakcyjne krajobrazowo lub kulturowo. Spośród opisywanych programów,
szczególnie interesujące są oferty turystyczne proponowane przez uczelnie portugalskie
i czeskie (tab. 1, tab. 2), tak dla grup zorganizowanych, jak i uczestników indywidualnie przyjeżdżających
na wymianę. Nawet częściowa odpłatność tych ofert nie zraża beneficjentów i są
one oceniane bardzo wysoko. Są także formą integracji uczestników na każdym wyjeździe,
a przede wszystkim szansą poznania walorów turystycznych regionów zwiedzanych. Jest to
tym bardziej wartościowe, że podczas zwiedzania podkreśla się aspekty związane tematycznie
z problematyką interesującą zawodowo uczestników, a wycieczki są prowadzone przez
przedstawicieli miejscowych uczelni. In the article, high value of tourism offer included in some programs of Erasmus/Erasmus+ for
employees of higher education facilities, mostly in programs of organized forms of exchange,
i.e. International Staff Week, is emphasized. Basing on acquired materials and author’s own
observations during multiple participation in foreign exchange, as well as on recollections of
other participants, it can be concluded that this element of programs alone is a an equivalent
of the benefits connected to the other elements of programs offered to participants by foreign
facilities. Tourist programs usually allow to get to know the cities where educational facilities
are located, as well as their close or far surroundings, where culturally unique objects are
located. Among the described ones, the most interesting tourist offers are the ones proposed
by Portuguese and Czech educational facilities, for both organized groups and participants
arriving on exchange individually. Even partial payment for those offers does not discourage
potential participants, and they are evaluated highly. They are also a form of integration of
participants on every trip, and most of all, they create a chance of getting to know the tourist
qualities of visited regions. It is even more beneficial, since during the sightseeing the aspects
connected to the problems professionally interesting to the participants are emphasized, and
trips are led by the representatives of local educational facilities.