Klastry i ich rola w kooperacyjnym tworzeniu produktów turystycznych
View/ Open
Author:
Żemła, Michał
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 248, Studia Geographica 11 (2017), s. [209]-220
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
klastryobszary recepcji turystycznej
współpraca
clusters
tourism destinations
collaboration
Date: 2017
Metadata
Show full item recordAbstract
W artykule zaprezentowano pojęcie produktu turystycznego obszaru oraz wskazano na potrzebę
jego kolaboratywnego tworzenia. Jedną z metod takiego kolaboratywnego tworzenia
takiego produktu może być wykorzystanie koncepcji klastrów. W artykule opisana została
ewolucja samego pojęcia klastrów, jak i jej konsekwencje dla zastosowania w branży turystycznej.
Klastry turystyczne nie są bowiem typowymi klastrami i posiadają szereg cech
specyficznych, które opisano w artykule. Tekst odnosi się też do relacji między tworzeniem
i funkcjonowaniem klastrów turystycznych, a innymi formami instytucjonalizacji współpracy
w obszarach recepcji turystycznej, takimi jak lokalne i regionalne organizacje turystyczne
oraz lokalne grupy działania. The paper presents the idea of destination product and describes the necessity its collaborative
creation. One of methods of such a collaborative creation of a destination product
is using the cluster concept. The paper discuss evolution of the notion of cluster as well as
its consequences for using it in tourism industry. Tourism clusters are not typical clusters
and have few typical features presented in the paper. Finally, the paper reveals relations
between creation and operations of tourism clusters and other forms of institutionalization
of intra- destination cooperation like local and regional tourism organizations and local
action groups.