Wybrane procesy kształtujące geografię jako kierunek studiów w Polsce w XXI wieku
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Piróg, Danuta
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 268, Studia Geographica 12 (2018), s. [9]-25
Język: pl
Słowa kluczowe:
geografia szkolnakonkurencja
matura
motywy
rekrutacja
studia wyższe
zainteresowanie
school geography
competitiveness
secondary school certificate
motives
recruitment
higher education
interest
Data: 2018
Metadata
Pokaż pełny rekordStreszczenie
Przemiany społeczne i gospodarczo-polityczne, które charakteryzują się bardzo dużą dynamiką
w ostatnich latach, ukształtowały współczesny obraz polskiego społeczeństwa oraz
w znaczący sposób wpłynęły na uczelnie wyższe. Geografia akademicka musiała ewoluować
po to aby realizować założenia procesu bolońskiego, reform szkolnictwa oraz pozostać wybieranym
przez młodzież kierunkiem kształcenia.
Celem artykułu jest ukazanie wpływu głównych procesów oddziałujących obecnie na szkolnictwo
wyższe oraz na geografię jako kierunek studiów. W ujęciu makro rozważono uwolnienie
rynku pracy i rynku usług edukacyjnych, integrację z systemem bolońskim, przemiany
demograficzne, ewolucję aspiracji polskiego społeczeństwa wobec wykształcenia i kariery zawodowej.
W odniesieniu do geografii uwagę skupiono na zmianach w szeroko pojętej percepcji
geografii szkolnej, zainteresowaniu młodzieży podejmowaniem tych studiów i motywach
wyboru geografii wśród osób ją studiujących. Omówiono znaczenie konkurencji wewnętrznej
i zewnętrznej, w której dziś funkcjonuje ten kierunek studiów oraz formalnego podziału
geografii jako dyscypliny naukowej, wynikającego z wdrażanej ustawy Prawo o szkolnictwie
wyższym i nauce z 20 lipca 2018 roku. The dynamic social, economic, and political transformations of recent years have shaped the
contemporary image of Polish society and significantly impacted higher education institutions.
Geography had to evolve as an academic discipline not only because of the Bologna
Process or reforms of higher education system, but also to attract young people to degree
courses in geography.
The aim of this article is to demonstrate the chief processes that currently shape higher education
and geography degree programmes in Poland. At the macro-scale, we examined the
opening of the labour market and the market of educational services, integration with the
Bologna system, demographic changes and the evolving aspirations of Polish society towards
education and professional careers. In the analysis regarding geography, we focused on the
changes in how school geography is viewed generally, the level of interest among young
people to pursue geography degrees and the motivations behind choosing this programme
among geography students. We have discussed the role of internal and external competition
affecting geography degree courses and the formal division of geography as a discipline resulting
from the new Law 2.0 on Higher Education currently being implemented in Poland.