Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorPiróg, Danutapl
dc.date.accessioned2023-04-18T12:38:14Z
dc.date.available2023-04-18T12:38:14Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.citationAnnales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 268, Studia Geographica 12 (2018), s. [9]-25pl
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11716/11811
dc.description.abstractPrzemiany społeczne i gospodarczo-polityczne, które charakteryzują się bardzo dużą dynamiką w ostatnich latach, ukształtowały współczesny obraz polskiego społeczeństwa oraz w znaczący sposób wpłynęły na uczelnie wyższe. Geografia akademicka musiała ewoluować po to aby realizować założenia procesu bolońskiego, reform szkolnictwa oraz pozostać wybieranym przez młodzież kierunkiem kształcenia. Celem artykułu jest ukazanie wpływu głównych procesów oddziałujących obecnie na szkolnictwo wyższe oraz na geografię jako kierunek studiów. W ujęciu makro rozważono uwolnienie rynku pracy i rynku usług edukacyjnych, integrację z systemem bolońskim, przemiany demograficzne, ewolucję aspiracji polskiego społeczeństwa wobec wykształcenia i kariery zawodowej. W odniesieniu do geografii uwagę skupiono na zmianach w szeroko pojętej percepcji geografii szkolnej, zainteresowaniu młodzieży podejmowaniem tych studiów i motywach wyboru geografii wśród osób ją studiujących. Omówiono znaczenie konkurencji wewnętrznej i zewnętrznej, w której dziś funkcjonuje ten kierunek studiów oraz formalnego podziału geografii jako dyscypliny naukowej, wynikającego z wdrażanej ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce z 20 lipca 2018 roku.pl
dc.description.abstractThe dynamic social, economic, and political transformations of recent years have shaped the contemporary image of Polish society and significantly impacted higher education institutions. Geography had to evolve as an academic discipline not only because of the Bologna Process or reforms of higher education system, but also to attract young people to degree courses in geography. The aim of this article is to demonstrate the chief processes that currently shape higher education and geography degree programmes in Poland. At the macro-scale, we examined the opening of the labour market and the market of educational services, integration with the Bologna system, demographic changes and the evolving aspirations of Polish society towards education and professional careers. In the analysis regarding geography, we focused on the changes in how school geography is viewed generally, the level of interest among young people to pursue geography degrees and the motivations behind choosing this programme among geography students. We have discussed the role of internal and external competition affecting geography degree courses and the formal division of geography as a discipline resulting from the new Law 2.0 on Higher Education currently being implemented in Poland.en
dc.language.isoplpl
dc.subjectgeografia szkolnapl
dc.subjectkonkurencjapl
dc.subjectmaturapl
dc.subjectmotywypl
dc.subjectrekrutacjapl
dc.subjectstudia wyższepl
dc.subjectzainteresowaniepl
dc.subjectschool geographyen
dc.subjectcompetitivenessen
dc.subjectsecondary school certificateen
dc.subjectmotivesen
dc.subjectrecruitmenten
dc.subjecthigher educationen
dc.subjectinteresten
dc.titleWybrane procesy kształtujące geografię jako kierunek studiów w Polsce w XXI wiekupl
dc.title.alternativeSelected processes that shape geography as a degree programme in Poland in the 21st centuryen
dc.typeArticlepl


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord