Kompetencje nauczyciela geografii w świetle reformy systemu edukacji – potrzeba czy konieczność, czego powinniśmy się nauczyć, aby nowocześnie uczyć?
View/ Open
Author:
Osuch, Wiktor
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 268, Studia Geographica 12 (2018), s. [26]-38
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
nauczyciel geografiikompetencje
reforma edukacji w Polsce
geography teacher
competences
reform of educational system in Poland
Date: 2018
Metadata
Show full item recordAbstract
W związku z podjętą gruntowną reformą systemu edukacji w Polsce należy zwrócić uwagę
nie tylko na nowe propozycje programów nauczania geografii w szkole podstawowej
i liceum, ale dokonać próby weryfikacji kompetencji nauczycieli w zakresie wprowadzania
tych zmian. Konieczna wydaje się zatem analiza i ocena wykształcenia wybranych kompetencji
nauczycieli geografii oraz analiza możliwości wykształcenia dodatkowych kompetencji
nauczycieli, wynikających z założeń nowej podstawy programowej, a mogących przyczynić
się do nowoczesnego i efektywnego kształcenia uczniów, co jest zresztą głównym celem niniejszego
opracowania. Warto rozważyć dostępne formy dokształcania nauczycieli geografii
i poddać je swoistej ocenie i refleksji. In connection with the thorough reform of the education system in Poland, attention should
be paid not only to the new proposals for teaching geography in primary and secondary
school but to try to verify the competencies of teachers in the implementation of these changes.
Therefore, it seems necessary to analyze and evaluate the education of selected competencies
of geography teachers and to analyze the possibility of developing additional competencies
of teachers, resulting from the assumptions of the new core curriculum, which may
contribute to modern and effective education of learners, which is the main goal of this study.
It is worth considering the available forms of training of geography teachers and bring them
under a specific assessment and reflection.