Regulacje popytowo-podażowe na edukacyjnym rynku pracy w Szwajcarii na przykładzie nauczycieli geografii
View/ Open
Author:
Pacyna, Remigiusz
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 268, Studia Geographica 12 (2018), s. [67]-76
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
edukacja geograficznaedukacyjny rynek pracy
nauczyciel geografii
Szwajcaria
geographical education
educational labor market
Switzerland
teacher of geography
Date: 2018
Metadata
Show full item recordAbstract
Ważnym zagadnieniem, podnoszonym na arenie międzynarodowej, są aktualne problemy
na edukacyjnym rynku pracy. Brak wykwalifikowanych nauczycieli oraz pogłębiający się
spadek jakościowy nowo przyjmowanych kandydatów na nauczycielskie studia, to problem
wielu wysoko rozwiniętych krajów europejskich. Jednym z przykładów jest Szwajcaria.
Wysokorozwinięty gospodarczo kraj Europy Zachodniej, który mógłby stać się przykładem
dla krajów rozwijających się, od wielu lat zmaga się z problemami w popytowo-podażowej
strukturze zatrudnienia wśród nauczycieli. W artykule podjęto próbę wyjaśnienia interakcji
popytowo-podażowych na edukacyjnym rynku pracy w tym kraju na przykładzie nauczycieli
geografii. Zostały one uzupełnione o opinie aktywnych zawodowo geografów na temat
zatrudnienia w zawodzie. Analizy oparto o aktualne dokumenty dotyczące organizacji systemu
szkolnictwa obligatoryjnego w Szwajcarii i uzupełniono informacjami pochodzącymi
z wywiadów z nauczycielami. Przeprowadzona analiza wskazuje na istotny wpływ prawnych
regulacji dotyczących organizacji systemu oświaty. To one, tuż obok czynników demograficznych,
w największym stopniu wpływają na kształt rynku pracy dla nauczycieli geografii
w Szwajcarii. Prawne ramy procesu kształcenia sprawiają, że największym problemem z jakim
zmaga się ta grupa zawodowa jest brak możliwości zatrudnienia w pełnym wymiarze
czasu pracy i konieczność łączenia etatów. Rozwiązania próbujące ustabilizować strukturę
popytowo-podażową rzutują często na jakościowy spadek świadczonych usług edukacyjnych.
Dlatego też ważnym aspektem stanowiącym o reformie systemu szkolnictwa jest analiza
edukacyjnego rynku pracy w odniesieniu do reakcji rynku na owe zmiany i zdiagnozowanie
– Czy kraj jest gotowy zaspokoić potrzeby jego struktur? The current problem on the educational labour market is the important issue raised in the
international arena. The lack of the qualified teachers and the deepening qualitative decline
in newly admitted candidates for the teachers studies is a problem of many highly developed
European countries. Switzerland is one example of these countries. A highly developed
country of the Western Europe, which could become an example for developing countries,
has been struggling with problems in the demand-supply structure of employment among
teachers for many years. The author of this publication attempted to explain the interaction
of demand-supply on the educational labour market in this country on a example of geography
teachers. It was supplemented with the opinions of the professionally active geographers
about the employment in this profession. The analysis were based on the current documents
concerning the organisation of compulsory education system in Switzerland and supplemented
with information gathered from interviews with teachers. The performed analysis
indicates the significant influence of legal regulations regarding the organisation of the educational
system. They, next to demographic factors have the greatest impact on the shape of
the labour market for geography teachers in Switzerland. The legal framework of the educational
process cause that the lack of possibility full-time employment opportunities and the
need of combine jobs are the biggest problem of this group. The solutions attempting to stabilise
the demand-supply structure often influence on the qualitative decline of the provided
educational services. Therefore, the analysis of the educational labour market in relation to
the market response to these changes and whether the country is ready to meet the needs of
its structures is an important aspect of the reform of the education system.