Niska świadomość ekologiczna studentów efektem niewystarczającego kształcenia przyrodniczego na wcześniejszych etapach edukacyjnych
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Janczarska-Bergel, Katarzyna
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 268, Studia Geographica 12 (2018), s. [77]-89
Język: pl
Słowa kluczowe:
świadomość ekologicznaekologia
edukacja ekologiczna
student
nauczyciel
studia przyrodnicze
ecological awareness
ecology
ecological education
student
teacher
natural studies
Data: 2018
Metadata
Pokaż pełny rekordStreszczenie
Absolwent studiów przyrodniczych powinien wykazać się duża znajomością zagadnień
z ochrony przyrody oraz posiadać umiejętność wykorzystania tych kompetencji w życiu codziennym.
Celem artykułu jest wykazanie stanu wiedzy dotyczącej ekologii studentów kierunków
przyrodniczych (w tym nauczycielskich), który niewątpliwie przekłada się na przebieg
ich kształcenia i świadomość ekologiczną. Autorka artykułu przedstawiła wyniki badań
sondażowych przeprowadzonych wśród 100 studentów Uniwersytetu Pedagogicznego
w Krakowie, studiujących na kierunkach geografia, biologia oraz turystyka i rekreacja.
Głównym celem badań było określenie poziomu świadomości ekologicznej oraz stopnia opanowania
podstawowej wiedzy ekologicznej. Badania przeprowadzone w 2017 roku wśród
studentów powyższych kierunków wykazały wiele aspektów wpływających na niski zasób
wiedzy przyrodniczej i świadomość ekologiczną. Dotyczyły one przede wszystkim kształcenia
formalnego i nieformalnego, ale także braku dostarczania bodźca wzbudzającego zainteresowanie
ekologią na studiach wyższych. Niepokojący jest przede wszystkim fakt, że
problem ten dotyczy także przyszłych nauczycieli, co powoduję potrzebę zmian w procesie
kształcenia w polskich szkołach – począwszy od podstawy programowej a skończywszy na
poprawie edukacji ekologicznej samych nauczycieli. Graduates from natural sciences should demonstrate a high level of awareness of nature protection
issues as well as have the skills to use these competences in daily life. The aim of the
article is to demonstrate the state of knowledge of ecology of students of the studies in natural
sciences (including teaching faculties), which undoubtedly translates into the course of their
education and ecological awareness. The author of the article has presented results of the
survey studies carried out among 100 students of the Pedagogical University of Cracow specializing
in: geography, biology as well as tourism and recreation. The main research aim has
been to determine the level of students’ ecological awareness and factors constituting its level
as well as primary ecological knowledge. The studies carried out in 2017 among the students
of the above faculties have demonstrated many aspects leading to little knowledge of natural
science and ecological awareness. They have concerned above all formal and informal education,
but also lack of providing stimulus raising interest of ecology at higher studies. What
is worrying above all else is the fact that this problem concerns also future teachers, which
triggers the need for change in the process of education at Polish schools - starting from core
curriculum and ending with improvement of ecological education of teachers themselves.