Show simple item record

dc.contributor.authorVasileva, Mayapl
dc.contributor.authorNaydenov, Klimentpl
dc.contributor.authorKotseff, Georgipl
dc.date.accessioned2023-04-18T13:56:30Z
dc.date.available2023-04-18T13:56:30Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.citationAnnales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 268, Studia Geographica 12 (2018), s. [130]-139pl
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11716/11820
dc.description.abstractUnderstanding, mastering and applying new ideas in geography didactics is the most proper way to achieve a high professionalism in geography education in Bulgaria. Such professionalism implies three prerequisites: a scientifically based (and not only intuitive) professional activity, high and sustainable results and a clear positive attitude towards it. The high professionalism is the required basis for successful solving the current problems of Bulgarian geography education which are of different nature: training and further qualification of working staff, preparation of needed school documentation for thematic subject “Geography and Economy” and the design of research programs and projects in school practice. Undoubtedly, we have to explore the foundations of didactics (its theory and methodology) because it is the starting point for creative problem solving or the implementation of upcoming geography educational tasks. In this context, and against the background of the increasingly higher modern public demands and attitudes towards education, it is necessary to interpret the geography didactics as a science in a new, modern way. In presented paper are examined the essence, subject matter and main issues of geography didactics; scientific tasks and research methods and its place among other sciences. It is also important to outline the trends of development and scientific potential of geography didactics.en
dc.description.abstractZrozumienie, opanowanie i zastosowanie nowych pomysłów w dydaktyce geografii to prawdziwy krok w kierunku osiągnięcia wysokiego poziomu profesjonalizmu w edukacji geograficznej w Bułgarii. Taki profesjonalizm według nas oznacza trzy rzeczy: opartą na nauce (nie tylko intuicyjną) działalność zawodową, wysokie i trwałe rezultaty, wyraźne pozytywne nastawienie do niej. Podejście takie jest niezbędne jako podstawa w rozwiązywaniu bieżących problemów bułgarskiej edukacji geograficznej o różnym charakterze: w przygotowaniu i kwalifikacji kadr; w opracowywaniu dokumentacji badań geograficznych i ekonomicznych; w opacowywaniu programów badawczych i projektów w praktyce szkolnej. Niewątpliwie musimy opierać się na zasadach dydaktyki – jej teorii i metodologii, ponieważ jest to punkt wyjścia do twórczego rozwiązywania problemów lub realizacji przyszłych zadań edukacji geograficznej. W tym kontekście, w obliczu coraz bardziej złożonych nowoczesnych zadań publicznych i postaw wobec edukacji, konieczna jest stosowna interpretacja dydaktyki geografii jako nauki. Przedkładamy naszą wizję na: jej istotę, przedmiot i zagadnienia; miejsce wśród nauk; zadania naukowe i metody badań. Przedstawiamy kierunki rozwoju i potencjał naukowy.pl
dc.language.isoenpl
dc.subjectgeographyen
dc.subjectgeography didacticsen
dc.subjecteducationen
dc.subjecttrainingen
dc.subjectgeography educationen
dc.subjectgeografiapl
dc.subjectdydaktyka geografiipl
dc.subjectedukacjapl
dc.subjectedukacjapl
dc.subjectedukacja geograficznapl
dc.titleGeography Didactics – theory and methodology (Bulgarian case)en
dc.title.alternativeDydaktyka geografii – teoria i metodologia (na przykładzie Bułgarii)pl
dc.typeArticlepl


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record