Implementowanie założeń kształcenia poszukującego do edukacji geograficznej przy pomocy wybranych metod kształcenia i środków dydaktycznych
View/ Open
Author:
Świętek, Agnieszka
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 309, Studia Geographica 14 (2020), s. [24]-41
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
kształcenie poszukująceedukacja geograficzna
metody kształcenia
środki dydaktyczne
inquiry-based learning
geographical education
teaching methods
teaching aids
Date: 2020
Metadata
Show full item recordAbstract
Kształcenie poszukujące jest strategią edukacyjną powstałą w latach 50. i 60. XX wieku
w Stanach Zjednoczonych, opracowaną na podstawie wyników badań amerykańskich psychologów
rozwojowych. Jej głównym założeniem jest praca badawcza uczniów. Badania
naukowe dowodzą wyższej efektywności kształcenia poszukującego w nauczaniu przedmiotów
przyrodniczych od innych strategii kształcenia. W Stanach Zjednoczonych i krajach Unii
Europejskiej jest ona powszechnie stosowana. W Polsce w szerszym zakresie wdrażana jest
dopiero teraz, w myśl najnowszych podstaw programowych do geografii (Rozporządzenia
MEN 2017, 2018).
Przedmiotem artykułu jest implementowanie założeń kształcenia poszukującego do edukacji
geograficznej w polskich szkołach. Celem artykułu jest określenie założeń kształcenia poszukującego,
możliwości jego wdrażania na lekcjach geografii w Polsce wynikających z treści
obowiązujących podstaw programowych nauczania geografii oraz wskazanie przykładowych
metod kształcenia i środków dydaktycznych dzięki którym możliwa jest implementacja strategii
w praktyce szkolnej.
Wdrażanie kształcenia poszukującego możliwe jest przez właściwy dobór metod kształcenia
i środków dydaktycznych. Najbardziej predysponowanymi do tego metodami są: projekt
badawczy i metody praktyczne. Spośród środków dydaktycznych w kształceniu poszukującym
stosować można umiejętnie zarówno środki tradycyjne (mapy, podręczniki), jak i nowoczesne
oparte na technologii informacyjno-komunikacyjnej (np. internetowe bazy danych,
czy narzędzia do konstrukcji i wizualizacji wskaźników). Wprowadzenie założeń kształcenia
poszukującego jest warunkiem poprawy efektywności kształcenia geograficznego w Polsce
charakteryzującym się nadal encyklopedyzmem dydaktycznym. Inquiry-based learning is an educational strategy born in the 1950s and 1960s in the USA,
developed on the basis of research results generated by American developmental psychologists.
Its key assumption is discovery learning by students. Scientific research proves higher
efficiency of the inquiry-based learning in teaching science when compared to other pedagogical
strategies. The method is commonly used in the USA and European Union countries.
However, it is only at present that it is being introduced to a larger extent in Poland, in line
with the latest geography curriculum (the regulation of the Polish Ministry of Education
2017, 2018).
The paper discusses implementation of the assumptions underlying inquiry-based learning
to geographic education in Polish schools. Its purpose is identifying the assumptions of the
inquiry-based learning, the potential for its introduction in geography courses/ classes in
Poland based on the content of the geography curriculum as well as recommending, as an example,
some educational methods and learning aids facilitating implementation of the strategy
in the school practice.
Introduction of inquiry-based learning is possible with the right selection of teaching methods
and didactic tools. Methods best suited for this purpose are the research project method
and fundamental methods. Training aids available for inquiry-based learning include,
potentially, a skilful use of traditional training aids such as textbooks and maps as well as
modern aids based on the information and communication technology (e.g. Internet database
or dashboard building and visualising tools). Introduction of the assumptions underlying inquiry-
based learning is the condition for improving the efficiency of geography teaching and
learning in Poland, which continues with the encyclopaedic style of learning.