Wykorzystanie fotografii we współczesnym kształceniu geograficznym: dydaktyczne założenia i praktyczne rozwiązania
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Piróg, Danuta
Padło, Tomasz
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 309, Studia Geographica 14 (2020), s. [42]-56
Język: pl
Słowa kluczowe:
aktywizacjaedukacja geograficzna
fotografia
fotografia dydaktyczna
obserwacja
activation
didactical photography
geographical education
photography
observation
Data: 2020
Metadata
Pokaż pełny rekordStreszczenie
Obserwacja bezpośrednia i pośrednia to fundament kształcenia geograficznego oraz konstruowania
wiedzy. Od niej zaczyna się kształtowanie pojęć i terminów, ona jest źródłem
do formułowania prawidłowości i podstawą klasyfikacji. W edukacji przyrodniczej oraz geograficznej
obserwacja jest niezmiennie pierwszorzędnie ważna. Zmianie ulega jedynie jakość
materiałów obserwacyjnych, które można wykorzystać na lekcji, źródło ilustracji i nośniki
umożliwiające samą obserwację. Celem artykułu jest scharakteryzowanie rodzajów fotografii
wraz z dydaktycznym komentarzem dotyczącym poprawnego ich wykorzystania w edukacji
geograficznej. Jest to artykuł o charakterze teoretyczno-aplikacyjnym, w którym postawiony
cel został zrealizowany dzięki interdyscyplinarnym studiom literatury, doświadczeniu autorów
w wykonywaniu fotografii i wykorzystywaniu ich w procesie nauczania-uczenia się
geografii. Direct and indirect observations are the base of geographical education and creating of knowledge.
The observations begin with the shaping of concepts and terms, they are the source for
formulating regularities and the basis for classification. In science and geography education,
observations are particularly important, only the quality of observational materials that can
be used in the lesson, the source of illustrations and the media enabling the observation is
changed. The aim of the paper is to characterize the types of photography along with the
didactic commentary on their correct use in geographical education. It is a theoretical and
application paper in which the set aim has been achieved using interdisciplinary studies of
literature, practice in taking photographs and using them in teaching geography.