Treści i sposoby prowadzenia edukacji o miejscowości, w której znajduje się szkoła w opinii nauczycieli geografii województwa śląskiego
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Dacy-Ignatiuk, Katarzyna
Hibszer, Adam
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 309, Studia Geographica 14 (2020), s. [57]-74
Język: pl
Słowa kluczowe:
nauczyciele geografiibadania ankietowe
edukacja regionalna
źródła wiedzy o swojej miejscowości
formy edukacji
treści nauczania
geography teachers
surveys
regional education
sources of knowledge about place
forms of education
contents of teaching
Data: 2020
Metadata
Pokaż pełny rekordStreszczenie
Przedmiotem rozważań jest samoocena nauczycieli geografii w zakresie przygotowania oraz
realizacji edukacji regionalnej w szkole. Pytanie badawcze (problem badawczy) brzmi: Jak
nauczyciele geografii oceniają swoje przygotowanie do prowadzenia zajęć na temat miejscowości,
w której pracują, oraz realizację tychże zajęć? Narzędziem służącym pozyskaniu
odpowiedzi na postawione pytania był kwestionariusz ankiety. Względy organizacyjne (możliwość
dotarcia do nauczycieli jak największej liczby szkół poprzez tzw. panel dyrektorski
kuratorium oświaty) zadecydowały o przebadaniu wybranej grupy respondentów – nauczycieli
geografii województwa śląskiego. Zastosowano elektroniczną formę zbierania danych
z wykorzystaniem kwestionariusza google.
Analiza otrzymanych wyników pozwala zauważyć, że nauczyciele wysoko ocenili swoją wiedzę
o miejscowości, w której pracują, a jej źródłem są głównie własne obserwacje i internet
(m.in. strona internetowa gminy). Zdecydowana większość respondentów dostrzegła wiodącą
rolę geografii jako przedmiotu służącego realizacji celów edukacji regionalnej. Konieczność
obecności w szkole zajęć dotyczących tej tematyki, w opinii badanych nauczycieli, jest powszechnie
akceptowana. Niepokojące jest stanowisko geografów na temat doboru treści edukacji
regionalnej: stosunkowo niskiej akceptacji obecności zagadnień społecznych (w tym demograficznych)
i gospodarczych, oraz preferowanie treści kulturowych i historycznych jako
najbardziej reprezentatywnych dla edukacji o „swojej” miejscowości. The subject of considerations is the self-assessment of geography teachers regarding their
own preparation and implementation of regional education at school. The research question
(research problem) is: how do geography teachers evaluate their preparation for conducting
classes about the place where they work and the implementation of these classes? The
questionnaire was a tool used to obtain answers to the questions posed. Organizational considerations
(the opportunity to reach teachers as many schools as possible through the socalled
headmaster panel of the school superintendent) decided to examine a selected group
of respondents – geography teachers of the Silesian Voivodeship. An electronic form of data
collection using the Google questionnaire was used.
The analysis of the results shows that teachers highly appreciated their knowledge about the
area in which they work, and the sources of this knowledge were mainly their own observations
and the Internet (including the commune’s website). The vast majority of respondents
recognized the leading role of geography as a subject for achieving the objectives of regional
education. The necessity of presence of this subject at school, in the opinion of the surveyed
teachers, is widely accepted. Quite problematic issue is the attitude of geography teachers towards
prefered regional contents – low acceptance of the presence of social (including demographic)
and economic issues, and preference for cultural and historical content is disturbing.