Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorDacy-Ignatiuk, Katarzynapl
dc.contributor.authorHibszer, Adampl
dc.date.accessioned2023-05-09T12:43:45Z
dc.date.available2023-05-09T12:43:45Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationAnnales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 309, Studia Geographica 14 (2020), s. [57]-74pl
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11716/11919
dc.description.abstractPrzedmiotem rozważań jest samoocena nauczycieli geografii w zakresie przygotowania oraz realizacji edukacji regionalnej w szkole. Pytanie badawcze (problem badawczy) brzmi: Jak nauczyciele geografii oceniają swoje przygotowanie do prowadzenia zajęć na temat miejscowości, w której pracują, oraz realizację tychże zajęć? Narzędziem służącym pozyskaniu odpowiedzi na postawione pytania był kwestionariusz ankiety. Względy organizacyjne (możliwość dotarcia do nauczycieli jak największej liczby szkół poprzez tzw. panel dyrektorski kuratorium oświaty) zadecydowały o przebadaniu wybranej grupy respondentów – nauczycieli geografii województwa śląskiego. Zastosowano elektroniczną formę zbierania danych z wykorzystaniem kwestionariusza google. Analiza otrzymanych wyników pozwala zauważyć, że nauczyciele wysoko ocenili swoją wiedzę o miejscowości, w której pracują, a jej źródłem są głównie własne obserwacje i internet (m.in. strona internetowa gminy). Zdecydowana większość respondentów dostrzegła wiodącą rolę geografii jako przedmiotu służącego realizacji celów edukacji regionalnej. Konieczność obecności w szkole zajęć dotyczących tej tematyki, w opinii badanych nauczycieli, jest powszechnie akceptowana. Niepokojące jest stanowisko geografów na temat doboru treści edukacji regionalnej: stosunkowo niskiej akceptacji obecności zagadnień społecznych (w tym demograficznych) i gospodarczych, oraz preferowanie treści kulturowych i historycznych jako najbardziej reprezentatywnych dla edukacji o „swojej” miejscowości.pl
dc.description.abstractThe subject of considerations is the self-assessment of geography teachers regarding their own preparation and implementation of regional education at school. The research question (research problem) is: how do geography teachers evaluate their preparation for conducting classes about the place where they work and the implementation of these classes? The questionnaire was a tool used to obtain answers to the questions posed. Organizational considerations (the opportunity to reach teachers as many schools as possible through the socalled headmaster panel of the school superintendent) decided to examine a selected group of respondents – geography teachers of the Silesian Voivodeship. An electronic form of data collection using the Google questionnaire was used. The analysis of the results shows that teachers highly appreciated their knowledge about the area in which they work, and the sources of this knowledge were mainly their own observations and the Internet (including the commune’s website). The vast majority of respondents recognized the leading role of geography as a subject for achieving the objectives of regional education. The necessity of presence of this subject at school, in the opinion of the surveyed teachers, is widely accepted. Quite problematic issue is the attitude of geography teachers towards prefered regional contents – low acceptance of the presence of social (including demographic) and economic issues, and preference for cultural and historical content is disturbing.en
dc.language.isoplpl
dc.subjectnauczyciele geografiipl
dc.subjectbadania ankietowepl
dc.subjectedukacja regionalnapl
dc.subjectźródła wiedzy o swojej miejscowościpl
dc.subjectformy edukacjipl
dc.subjecttreści nauczaniapl
dc.subjectgeography teachersen
dc.subjectsurveysen
dc.subjectregional educationen
dc.subjectsources of knowledge about placeen
dc.subjectforms of educationen
dc.subjectcontents of teachingen
dc.titleTreści i sposoby prowadzenia edukacji o miejscowości, w której znajduje się szkoła w opinii nauczycieli geografii województwa śląskiegopl
dc.title.alternativeContents and ways of conducting education about the place where the school is located in the opinion of geography teachers of the Silesian Voivodeshipen
dc.typeArticlepl


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord