Fazy feminizacji profesji nauczycielskiej: przykłady z wybranych krajów
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Piróg, Danuta
Wiejaczka, Daria
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 309, Studia Geographica 14 (2020), s. [132]-146
Język: pl
Słowa kluczowe:
feminizacja efektywnafeminizacja stagnująca
faza regresywna
nauczyciel
przejście typizacyjne
typizacja zawodowa
effective feminisation
stagnant feminisation
regressive phase
typification transition
professional typification
Data: 2020
Metadata
Pokaż pełny rekordStreszczenie
Feminizacja zawodu nauczycielskiego jest procesem postępującym na całym świecie.
Przybiera on różne tempo i charakter, ujawniając tym samym swoiste oblicza, pozwalające
na wydzielenie w nim konkretnych etapów. Artykuł zawiera propozycję rozpatrywania feminizacji
jako procesu fazowego. Bazuje ona na wartościach bezwzględnych liczby nauczycieli
obu płci i wartościach względnych, tj. odsetkach kobiet i mężczyzn w populacji nauczycielskiej
oraz na relacjach między nimi, zachodzących w ujęciach dynamicznych.
W toku badań stwierdzono przydatność zaproponowanego ujęcia fazowego do analiz tempa
i charakteru typizacji zawodowej nauczycieli. Analiza zgromadzonych danych pozwala
stwierdzić, że proces feminizacji zawodu nauczyciela w krajach europejskich w latach 2005–
2017 przebiegał zarówno w sposób bardziej dynamiczny, przechodząc dwie lub trzy fazy
w tym dwunastoletnim okresie. Jego charakter był mniej zróżnicowany i obejmował jedną
fazę typizacji tego zawodu. Feminisation of the teaching profession is a global and ongoing process. This phenomenon
progresses at different speeds and takes on various forms and, thus, can be divided into specific
stages. The paper focuses on examining feminisation as a phased process. Its foundation
are absolute numbers of teachers of both genders and relative values, i.e. the share of men
and women in the teaching population and relationships between them, analysed over time.
During the course of the investigation it turned out that a phased approach proved useful in
analysing the speed and nature of professional typification of teachers. The analysis of the
collected data led to a conclusion that the feminisation of the teaching profession in Europe
in the years 2005-2017 was in some cases very dynamic and comprised of two or three stages
within the twelve-year period and, on the other hand, in some countries the process was less
varied and presented a single stage of the profession’s typification.