Mokradła i torfowiska jako temat zajęć terenowych w edukacji geograficznej
View/ Open
Author:
Jucha, Witold
Karaś, Justyna
Mareczka, Paulina
Okupny, Daniel
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 309, Studia Geographica 14 (2020), s. [203]-221
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
Kotlina Orawsko–Nowotarskamokradło
ścieżka dydaktyczna
torfowisko
zajęcia terenowe
educational trail
field works
Orawa–Nowy Targ Basin
peat bog
wetland
Date: 2020
Metadata
Show full item recordAbstract
Celem artykułu jest charakterystyka torfowisk Kotliny Orawsko–Nowotarskiej jako miejsca
do przeprowadzenia zajęć terenowych z geografii i przyrody. Wskazano unikatowość mokradeł
oraz pełnione przez nie funkcje w środowisku geograficznym. W oparciu o kwerendę
literatury przygotowano zestaw wiadomości o mokradłach i torfowiskach. Podczas badania
terenowego opisano obiekty dydaktyczne istniejące na torfowiskach obszaru badań – ścieżkę
w rezerwacie przyrody „Bór na Czerwonem” oraz ścieżkę „Torfowisko Baligówka”, położone
w Kotlinie Orawsko–Nowotarskiej. Szlaki te oceniono pod kątem dostępności komunikacyjnej
i stanu infrastruktury, a także treści merytorycznych oraz różnorodności krajobrazowej.
Opisywane trasy i położone wzdłuż nich obiekty stanowią przykład wartościowego materiału
dydaktycznego, który warto wykorzystać podczas wycieczki szkolnej na zajęciach z geografii
i przyrody. W końcowej części opracowania wskazano elementy, o których nauczyciel
powinien wiedzieć i zwrócić na nie uwagę uczniom podczas takich zajęć. The purpose of this article is to characterize the peat bog objects of Orawa–Nowy Targ Basin
as a destination to conduct field geography and natural science lesson. The uniqueness of
wetlands and peat bogs as well as their functions in the environment were indicated in the
text. In the text was conducted compilation of knowledge about wetlands and peatlands,
based on literature research. During the field study, educational trails already existing on
the peatlands of the study area were described – they were the educational trails in the “Bór
on Czerwonem” nature reserve and “Torfowisko Baligówka”, located in Orawa–NowyTarg
Basin. These routes were evaluated in terms of communication aspect and the state of its
infrastructure, as well as their substantive content and landscape diversity. The described
paths are an example of valuable teaching material for use during a geographical school trip.
In conclusions are indicated the information that the teacher should know and draw attention
of students.