Turystyka winiarska w Kolumbii Brytyjskiej w Kanadzie
View/ Open
Author:
Lewandowska, Natalia
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 339, Studia Geographica 16 (2021), s. [140]-156
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
KanadaKolumbia Brytyjska
turystyka winiarska
Canada
British Columbia
wine tourism
Date: 2021
Metadata
Show full item recordAbstract
Dynamiczny rozwój turystyki winiarskiej, nazywanej również enoturystyką, nastąpił od drugiej
połowy lat 90. XX wieku. Obecne badania i artykuły na temat enoturystyki są ukierunkowane
na motywy, miejsca turystów zainteresowanych turystyką winiarską. Z perspektywy
produktu turystycznego, enoturystyka to popyt i podaż. To badanie form zachowań konsumenckich,
turystów biorących udział w wycieczkach oraz podróżujących do regionów winiarskich.
Ważnym aspektem turystyki winiarskiej jest sam komponent, czyli wino. Niewątpliwie
od zamierzchłych czasów jest istotnym elementem kultury i rozwoju cywilizacji. Miało duży
wpływ na zachowania danej społeczności, ale również wytwarzaniu nowych form kultury,
w których wino było głównym motywem przewodnim. Są to między innymi festiwale, wydarzenia
czy biesiady o tematyce wina. Wino odgrywało ogromną rolę w tworzeniu relacji
między członkami danej społeczności, ale także jej podtrzymaniu. W niektórych kulturach
na świecie, wino wciąż jest jednym z ważniejszych jej elementów i cech charakterystycznych.
Nieodłączną częścią enoturystyki jest sposób wytwarzania wina, czyli proces jego produkcji.
Dlatego odnotowuje się duże zainteresowanie wśród turystów turystyki winiarskiej, odwiedzinami
winnic i winiarni. Uczestnicy chętnie biorą udział w prelekcjach i wykładach prowadzonych
przez lokalnych przedsiębiorców, na temat produkcji wina.
Głównym motywem artykułu jest dynamiczny rozwój turystyki winiarskiej w przestrzeni
turystycznej Vancouver. Do szczegółowych założeń niniejszego opracowania należy charakterystyka
turystyki i jej rozwoju w Kolumbii Brytyjskiej, ze szczególnym uwzględnieniem
regionów turystycznych, charakterystyka turystyki winiarskiej w Kolumbii Brytyjskiej, ze
szczególnym uwzględnieniem podziału na regiony zagospodarowania turystycznego.
Turystyka winiarska jest nieodłącznym elementem wykreowanego produktu turystycznego.
Ponadto, trasa zawiera aspekty kulturowe, społeczne oraz przyrodnicze. Trasa turystyczna
zawiera elementy enoturystyki, które w znacznym stopniu nawiązują do turystyki kulturowej.
W artykule zdefiniowano czym jest turystyka winiarska, oraz wyodrębniono jej rodzaje.
Następnie scharakteryzowano główne motywy podróży turystów do regionów winiarskich.
Uwzględniono również wpływ turystyki winiarskiej na przestrzeń miasta Vancouver oraz
wpływ branży turystycznej na gospodarkę regionalną. W dalszej kolejności został poruszony
temat turystyki i ruchu turystycznego w Kolumbii Brytyjskiej. W ramach zobrazowania
natężenia ruchu turystycznego, dokonano także analizy danych statystycznych dotyczących
liczby turystów z poszczególnych krajów. Bez wątpienia przemysł turystyczny jest jednym
z największych gałęzi gospodarki w Kolumbii Brytyjskiej. Prowincja jest zaliczana do najbardziej
popularnych wśród podróżnych destynacji turystycznych na zachodnim wybrzeżu
Kanady. The dynamic development of wine tourism, also known as enotourism, started in the second
half of the 1990s. Current research and articles on enotourism focus on the motives and
places of tourists interested in wine tourism.From the perspective of a tourism product, enotourism
is both supply and demand. It is a study of the forms of consumer behavior, tourists
taking part in excursions and traveling to wine regions. An important aspect of wine tourism
is the component itself, which is wine. Undoubtedly, it has been an important element
of culture and the development of civilization since ancient times. It had a great influence
on the behavior of a given community, but also on the creation of new forms of culture in
which wine was the main theme. These include festivals, events and feasts about wine. Wine
played a huge rolein creating relationships between members of a given community, but also
in maintaining it. In some cultures around the world, wine is still one of its most important
elements and characteristics. An inseparable part of enotourism is the method of producing
wine, i.e. the process of its production. That is why there is a lot of interest among tourists in
wine tourism, visits to vineyards and wineries. Participants are willing to take part in lectures
and lectures by local entrepreneurs on wine production.
The main theme of the article is the dynamic development of wine tourism in the tourist space
of Vancouver. The detailed assumptions of this study include the characteristics of tourism
and its development in British Columbia, with particular emphasis on tourist regions, and the
characteristics of wine tourism in British Columbia, with particular emphasis on the division
into tourist development regions.
Wine tourism is an inseparable element of the created tourism product. Moreover, the route
includes cultural, social and natural aspects. The tourist route contains elements of enotourism
that largely relate to cultural tourism. The article defines what wine tourism is and distinguishes
its types. Then, the main motives for tourists’ travel to wine regions are characterized.
The impact of wine tourism on the Vancouver city space and the impact of the tourism
industry on the regional economy were also taken into account. Next, the topic of tourism and
tourism in British Columbia was raised. As part of illustrating the intensity of tourist traffic,
the statistical data on the number of tourists was also analyzed from individual countries.
Undoubtedly, the tourism industry is one of the largest industries in British Columbia. The
province is one of the most popular travel destinations for travelers on the west coast of
Canada.