Przedmiot podstawy przedsiębiorczości w opinii uczniów i absolwentów szkół ponadgimnazjalnych w Polsce
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Kondraciuk, Piotr
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 339, Studia Geographica 16 (2021), s. [189]-201
Język: pl
Słowa kluczowe:
ankietaedukacja
podstawy przedsiębiorczości
szkoła ponadgimnazjalna
education
high school
questionnaire
the basics of entrepreneurship
Data: 2021
Metadata
Pokaż pełny rekordStreszczenie
Przedmiot szkolny podstawy przedsiębiorczości został wprowadzony do wszystkich typów
szkół ponadgimnazjalnych w 2002 roku (MENiS, 2002). Obecna reforma szkolnictwa niesie
za sobą szereg zmian w funkcjonowaniu szkół i daje możliwość zmiany sposobów nauczania
wielu przedmiotów. Na początku reformy warto zastanowić się nad uczniowskim odbiorem
przedmiotu podstawy przedsiębiorczości w celu poprawy jakości prowadzenia przedmiotu.
Autor w niniejszej pracy przedstawia wyniki badań opinii uczniów i absolwentów szkół ponadgimnazjalnych
w Polsce zebranych w 2018 roku. Uczniowie w ankiecie oceniali różne
aspekty lekcji z podstaw przedsiębiorczości: od wskazania ulubionych metod kształcenia,
źródeł wiedzy, form pracy przez określenie najważniejszych dla nich umiejętności praktycznych,
po ocenę całego przedmiotu jak i wskazaniu najważniejszych kompetencji nauczyciela.
Badania przeprowadzono metodą sondażu diagnostycznego na grupie badawczej
326 uczniów szkół ponadgimnazjalnych. Wyniki badań w niniejszym artykule zostały porównane
z wynikami z badań przeprowadzonych w 2018 na uczniach tylko z województwa małopolskiego
oraz w latach 2004 i 2011 na zbliżonych grupach badawczych. Analiza wyników
wskazała, że uczniowie negatywnie oceniają wiele aspektów kształcenia w zakresie podstaw
przedsiębiorczości. The subject named „The basics of enterprise” has been launched to all types of upper-secondary
schools in 2002 (MENiS, 2002). The current reform of education carries many changes
in schools’ functioning, moreover, it gives the possibility to change the ways of teaching various
subjects. In the beginning of the reform it is worth to consider how students perceive
“The basics of enterprise” as a school subject in order to improve quality of the lessons.
Author of this work presents the results of research connected with students and graduates
of the upper-secondary schools’ opinion collected in Poland in 2018. In the survey students
evaluated different aspects of the lessons: pointing to their favourite educational method,
sources of information, forms of work, also, defining the most important, according to their
opinion, practical skills and what is more, evaluating the whole subject in general as well as
pointing to the most important remits of the teacher. The research has been conducted with
the method of diagnostic survey on the group of 326 upper-secondary school students. The
results have been compared to results of the survey given only to students from małopolskie
voivodeship in 2018 and in 2004 as well as in 2011 on similar experimental group. Analysis
of the results has shown that students evaluate many aspects of “The basics of enterprise”
teaching as negative.