Zastosowanie merchandisingu w handlu na przykładzie sieci sklepów Delikatesy Centrum
View/ Open
Author:
Batko, Ewa
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 341, Studia Geographica 17 (2021), s. [29]-43
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
handelmerchandising
sieć sklepów Delikatesy Centrum
techniki visual merchandisingu
visual merchandising
trade
merchandising
chain store Delikatesy Centrum
visual merchandising techniques
visual merchandising
Date: 2021
Metadata
Show full item recordAbstract
Przedmiotem rozważań w niniejszej pracy jest merchandising, jego geneza, spotykane w literaturze
przedmiotu ujęcia i stosowane jego techniki w badanej sieci sklepów. Celem niniejszego
artykułu jest przedstawienie wybranych elementów merchandisingu handlowego
i zbadanie czy klienci sieci sklepów Delikatesy Centrum (DC) zauważają ich wpływ podczas
dokonywania zakupów. Przedstawiono definicję, istotę pojęcia oraz rodzaje merchandisingu,
objaśniono procedurę badawczą i zaprezentowano wyniki przeprowadzonych badań ankietowych.
Materiałem źródłowym do badań była literatura przedmiotu dotycząca genezy jak
i szeroko rozumianych zagadnień merchandisingu. W przeprowadzonych badaniach użyto
także kwestionariusza ankiety wykonanego za pomocą Formularzy Google (Google Forms),
udostępnionego za pomocą komunikatorów internetowych, dzięki niemu uzyskano opinie
klientów na temat wpływu merchandisingu na ich zachowania i nastrój w sklepie. Jak wynika
z badań ponad połowa ankietowanych wskazała, że bodźce słuchowe wpływają na ich nastrój
podczas dokonywania zakupów. Nabywcy zwracali również uwagę na rozkład towaru
w obrębie sali sprzedażowej. Stwierdzono, że klienci sieci sklepów Delikatesy Centrum (DC)
zauważają wpływ zastosowanych technik merchandisingu na swoje zachowanie czy decyzje
zakupowe. The subject of the study is merchandising, its genesis, issues encountered in the subject literature
and application of his techniques in investigated chain store. The aim of this article is
presentation of the selected elements of commercial merchandising and research Delikatesy
Centrum (DC) store customers are noticing their impact during shopping. The definitions, the
essence of the concept and the types of merchandising was presented. The research procedures
are explained and the results of the survey research are presented. The source material
for the research was subject literature relating genesis and broadly understood merchandising
issues. The research was conducted online using a survey questionnaire made with
Google Forms, shared by internet communicators, thanks to him feedback was obtained on
impact of merchandising on their behavior and mood in the store. Research shows more than
half respondents pointed out that hearing stimuli affect their mood during shopping. Buyers
also paid attention to the distribution of goods within the sale room. It was found that chain
store Delikatesy Centrum (DC) customers notice the impact of merchandising techniques on
their own behavior or purchasing decisions.