Nowoczesne techniki pracy nauczyciela przyrody i geografii na przykładzie gry terenowej „geocaching”
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Pilich, Daria
Piechota, Agnieszka
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 341, Studia Geographica 17 (2021), s. [112]-123
Język: pl
Słowa kluczowe:
geocachingGPS
karty pracy
lekcja terenowa
„Żabi Kraj”
geocaching
GPS
work cards
field lesson
“Żabi Kraj”
Data: 2021
Metadata
Pokaż pełny rekordStreszczenie
Artykuł jest próbą wykazania, iż poprzez zabawę (grę terenową), można zachęcić uczniów do
nauki i zainteresować wieloma aspektami nauk przyrodniczych. Wykazano, iż nowoczesne
techniki nauczania, z wykorzystaniem odbiorników GPS, sprawdzają się w pracy nauczyciela
geografii. Jako przykład atrakcyjnej formy nauczania wybrano grę Geocaching (dostępną
jako darmowa aplikacja na smartfony), na podstawie której stworzono ścieżkę dydaktyczną
w atrakcyjnym przyrodniczo obszarze „Żabi Kraj” w powiecie cieszyńskim, w południowej
części Polski. Na potrzeby artykułu została przeprowadzona ankietyzacja wśród uczniów,
którzy uczestniczyli w zajęciach z wykorzystaniem ścieżki dydaktycznej. W ankietyzacji
udział wzięło ponad 200 uczniów w różnym przedziale wiekowym, od 6 klas szkoły podstawowej
po uczniów 2 i 3 klas szkół średnich. Aż 96% z nich było zadowolonych z zajęć w terenie,
podczas których uczyli się za pomocą gry terenowej Geocaching. This article is an attempt to show that by playing a field game, students can be encouraged to
learn and become interested in many aspects of the natural sciences. It has been shown that
modern teaching techniques, using GPS receivers, can be a valuable tool for Geography teachers.
The Geocaching game (available as a free smartphone application) was chosen as a good
example of one such teaching technique, on the basis of which a didactic path was created
in the “Żabi Kraj” area, which is an attractive nature area in the Cieszyn district in southern
Poland. For the purposes of this article, a survey was conducted among students who participated
in classes using the didactic path. Over 200 students of a range of ages took part in
the survey, from the sixth class of Primary school to the 2nd and 3rd grades of High School
classes. As many as 96% of them were satisfied with the outdoor activities during which they
learned using the Geocaching field game.