Edukacja geograficzna jako przestrzeń partycypacji
View/ Open
Author:
Abramowicz, Dawid
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 358, Studia Geographica 18 (2022), s. [3]-19
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
edukacja geograficznainicjatywy uczniów
partycypacja
Partycypacyjne Systemy Informacji Geograficznej
zajęcia terenowe
geographical education
student’s inititives
participation
Public Participation Geographical Information Systems
fieldwork
Date: 2022
Metadata
Show full item recordAbstract
Przedmiotem opracowania są formy partycypacji szkolnej odnoszące się do szkolnej edukacji
geograficznej. Zastosowano dwie metody badań – analizę porównawczą oraz sondaż
z wykorzystaniem kwestionariusza geoankiety. Wynikiem tych badań było wyróżnienie
najważniejszych treści wybranych podstaw programowych oraz opracowań geograficzno‑dydaktycznych
odnoszących się do partycypacji szkolnej, a także rozpoznanie form tej partycypacji
uczniów i nauczycieli. Wykorzystując geoankietę jako przykład Partycypacyjnych
Systemów Informacji Geograficznej zaprezentowano studium przypadku z Poznania:
opracowanie przez nauczycieli mapy cyfrowej wspierającej organizację zajęć terenowych.
Stwierdzono, że uczniowie i nauczyciele rzadko podejmują inicjatywy o charakterze partycypacji.
Istotną przesłanką do podjęcia takich działań są zarówno globalne wyzwania ekologiczne,
jak i stan środowiska lokalnego. Wśród działań uczniów o charakterze partycypacji
są takie, które wymagają aktywności praktyczno‑technicznej
oraz emocjonalno‑artystycznej
(kulturalnej). Ich przykładami są utworzenie pomocy dydaktycznej lub zorganizowanie wydarzenia
o tematyce ekologicznej, mającego związek z zajęciami terenowymi realizowanymi
poza budynkiem szkoły. Potrzebne jest zaproponowanie metod (lub strategii) kształcenia,
która sprzyjałaby zwiększeniu częstości występowania inicjatyw o charakterze partycypacji
w szkolnej edukacji geograficznej. Przedstawione w pracy wyniki badań oraz ustalenia stanowią
część dysertacji doktorskiej D. Abramowicza pt. „Partycypacja społeczna a edukacja
geograficzna – znaczenie Partycypacyjnych Systemów Informacji Geograficznej w organizowaniu
zajęć terenowych (2022). The subject of the study are forms of school participation relating to school geographic
education. Two methods of research were used – a comparative analysis and a survwey
method using a geo‑questionnaire. As a result of the research, it was possible to identify the
most important content of selected core curricula and geography‑didactic studies relating
to participation, as well as to identify forms of school participation – both by students
and teachers. On the other hand, using the geo‑questionnaire as an example of Public
Participatory Geographic Information Systems, the result of a case study from Poznań,
which goal was to develop a digital map by teachers to support the organization of fieldwork.
As shown, both students and teachers rarely undertake participatory initiatives. An
important rationale for the occurrence of such activities are both the global environmental
challenges and the quality of the local natural environment. Among students’ activities of
a participatory character are those that involve practical‑technical
and emotional‑artistic,
cultural activities. These activities involve the creation of teaching aids, the organization of
an event with an ecological theme, but also related to fieldwork. Badly needed is a method
(or educational strategy) that would promote an increase in the incidence of participatory
initiatives in school geographic education. The research results presented in this paper
and the conclusions formulated are parts of the doctoral dissertation by D. Abramowicz,
entitled. “Social participation and geographic education – application of Public Participatory
Geographic Information Systems in organizing fieldwork (2022).