Ucieleśnione źródła sensów podmiotowości obywatelskiej kobiet
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Dziubka, Kazimierz
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 281, Studia Sociologica 11 (1) (2019), s. [75]-96
Język: pl
Słowa kluczowe:
natura ludzkapodmiotowe sprawstwo
ucieleśnione poznanie
enaktywizm
human nature
subjective determinism
embodied cognition
enactivism
Data: 2019
Metadata
Pokaż pełny rekordStreszczenie
Celem niniejszych rozważań jest spojrzenie na problematykę podmiotowości obywatelskiej kobiety z perspektywy
enaktywizmu i teorii ucieleśnionego poznania. W celu pełniejszego ukazania jego wartości poznawczej
i eksplanacyjnej, za punkt wyjścia służy utrwalany przez wieki w nauce i praktyce politycznej paradygmat
natury ludzkiej. Jego krytyczna analiza skupia się przede wszystkim na wyjaśnieniu deterministycznych
i nomologicznych aspektów pojęcia wykorzystywanych w supremacji męskich cech modelu obywatelskiego
związku „wolnych i równych”. Problematyka korporalności jest rozważana na dwóch poziomach ontycznych
podmiotowości, tj. schematu i obrazu ciała. Na obu bowiem z nich formują się modalne sensy podmiotowości
i tożsamości oraz subiektywne oceny sprawczości podmiotu w relacjach z otoczeniem społecznym.
Schemat ciała funkcjonuje w sposób holistyczny i jest systemem sensomotorycznych zdolności działających
bez zdawania sobie z nich sprawy i bez konieczności percepcyjnego podążania za nimi. Działa w sposób automatyczny
i preintencjonalny (przedrefleksyjny). Natomiast obraz ciała obejmuje system percepcji, postaw
i przekonań należących do ciała jednostki. Doświadczanie przez podmiot obrazu własnego ciała cechuje się
poczuciem „mojości” w znaczeniu pierwszoosobowych doznań spowodowanych cielesną obecnością „tu-
-i-teraz”, dynamiczną zdolnością rozwoju indywidualnej aktywności poznawczej i celowymi ruchami ciała
zgodnie z subiektywnie rozpoznawalnymi potrzebami. Aby ukształtować w sobie podmiotową zdolność rozpoznawania
samego siebie jako wolnego i równego obywatela, kobiety muszą w pierwszym rzędzie podjąć
wysiłek zrozumienia siebie jako odrębny żywy organizm. W pojęciu tym zawiera się mnogość i temporalność
doświadczeń własnej cielesności, przeżyć umysłowych i specyficznych uczuć emocjonalnych. The aim of presented considerations is to look at civic agency of women from the perspective of enactivism
and the theory of embodied cognition. In order to more fully illustrate its cognitive and explanatory value,
the paradigm of human nature, preserved for centuries in science and political practice, serves as a starting
point. Its critical analysis focuses primarily on explaining the deterministic and nomological aspects of
the concept used in the supremacy of the masculine features of the civic model of the “free and equal”
relationship. The issue of corporality is considered on the two ontical levels of subjectivity, i.e. the schema
and body image. Both of them form the modal senses of subjectivity and identity as well as subjective
assessments of the subject’s agency in relations with the social environment. Body schema functions in
a holistic way and is a system of sensomotor capabilities that act without one’s being aware of them and
without the need to perceptively follow them. It works automatically and in a prenoetic way. Whereas,
the image of the body includes a system of perceptions, attitudes and beliefs belonging to the body of the
individual. The body’s experience of the image of one’s own body is characterized by a sense of “for-meness”
(or “mineness”) interpreted from the first-person sensations caused by the bodily “here-and-now”
presence, dynamic ability to develop individual cognitive activity and purposeful body movements according
to subjectively recognizable needs. In order to form the subjective ability to recognize oneself as a free
and equal citizen, women first of all have to make an effort to understand themselves as a separate living
organism. This concept includes the multiplicity and temporality of experiences of their own corporality,
mental experiences and specific emotional feelings.