Synkretyzm w miejsce scjentyzmu poznawczego w myśleniu o resocjalizacji jako systemie kulturowym
View/ Open
Author:
Bałandynowicz, Andrzej
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 307, Studia Sociologica 11 (2) (2019), s. [11]-34
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
wykluczenie społeczneizolacja społeczna
skazany
dyscyplina formalna
bezwzględne posłuszeństwo
model sprawiedliwości karzącej
social exclusion
social isolation
convicted
formal discipline
absolute obedience
punitive justice model
Date: 2019
Metadata
Show full item recordAbstract
Wykluczenie społeczne jako słowo jednocześnie staje się symbolem określonego porządku kulturowego,
gdyż definiuje istotę bytu, życia i naszego człowieczeństwa. Jest wyrazem konserwatywnego i liberalnego
stosunku postrzegania rzeczywistości społecznej i w sposób radykalny odcina się od myślenia i działania
abolicjonistycznego,
preferującego biocentryzm na prawach równości ,autonomii i poszanowania odmienności
i inności jako wartości.
Terminem językowym jako nośnikiem wszelkiego ruchu i dynamizmu rozwojowego podkreśla się w obszarze
transracjonalnym dojrzewanie jednostki do scalania i zjednoczenia bądź lokowania swoich potrzeb i postaw
na przeciwstawnych biegunach.
Symbol językowy odrywający miejsce wartości dla życia indywidualnego i supra-indywidualnego, tym samym
staje się świadectwem braku wartości miejsca w przestrzeni cywilizacyjno-kulturowej. W tak zarysowanej
perspektywie odrzucenie i eliminowanie innych jako nie znajdujących praw do partycypacji podmiotowej,
tworzy się tkankę społeczną opartą na dominacji i hegemonii uprzedmiotowienia.
Instytucjonalne rozwiązania kulturowe biorące swój początek z rezonansu słowa jak symbolu w postaci atrybucji
normatywnej i systemów organizacyjnych, stają się sprzymierzeńcami myśli ideałów oduczających człowieka
relatywizować oceny i sądy wartościujące oraz wybory oparte na wolności emocjonalnej przeżywanej
dzięki uczuciom wyższym. Social exclusion as a word at the same time becomes a symbol of a specific cultural order, because it defines
the essence of being, life and our humanity. It is an expression of a conservative and liberal attitude of
perceiving social reality and radically separates itself from thinking and acting abolitionist, preferring
biocentrism on the rights of equality, autonomy and respect for diversity and otherness as a value.
The language term as the carrier of all movement and developmental dynamism is emphasized in the
transrational area of the maturation of the individual for merging and uniting or locating their needs and
attitudes on opposing poles.
The linguistic symbol that separates the place of values for individual and supra-individual life, thus becomes
a testimony to the lack of value of space in the civilizational and cultural space. In the perspective outlined
above, rejecting and eliminating others as being not entitled to participatory participation creates a social
fabric based on the domination and hegemony of objectification.
Institutional cultural solutions originating from the resonance of a word as a symbol in the form of normative
attribution and organizational systems, become allies of the ideals of man-releasing ideals, relativize
assessments and value judgments and choices based on emotional freedom experienced through higher
feelings.