• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Czasopisma Naukowe
  • Annales Academiae/Universitatis Paedagogicae Cracoviensis
  • Studia Historicolitteraria
  • 2022, Studia Historicolitteraria 22
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Czasopisma Naukowe
  • Annales Academiae/Universitatis Paedagogicae Cracoviensis
  • Studia Historicolitteraria
  • 2022, Studia Historicolitteraria 22
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 354. Studia Historicolitteraria 22. Polsko-niemieckie „biografie podwójne”

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
AUPC. 354. Studia Historicolitteraria 22 (6.792MB)
Autor:
Bajorek, Angela
Chrobak, Małgorzata
Redaktor:
Bajorek, Angela
Chrobak, Małgorzata
Wydawca:
Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków
ISSN: 2081-1853
2300-5831 (e-ISSN)
Język: pl, de
Data: 2022
Metadata
Pokaż pełny rekord
Opis:
Projekt dofinansowany ze środków Instytutu Goethego w Krakowie. Patronat honorowy: Konsul Generalny Niemiec w Krakowie dr Michael Groß.
Streszczenie
Granica polsko-niemiecka, zarówno ta geograficzna, jak i wyobrażona, przez wieki nie tylko oddzielała i łączyła dwa narody, ale też wpływała na losy jednostek, rozgrywające się nierzadko pomiędzy dwiema kulturami, niekiedy w rozdarciu między nimi. Owe „biografie podwójne” mogły być przy tym doświadczeniem równie cennym, co destrukcyjnym, szczególnie w kontekście literackim. Chyba w nie mniejszym stopniu granica polsko-niemiecka odcisnęła swe piętno na narracji biograficznej, wpisującej w sieć faktów historycznych aktualnie obowiązujące normy, wyobrażenia czy społeczne oczekiwania. Odmienna zazwyczaj optyka autorów polskich i niemieckich siłą rzeczy i tu doprowadzić musiała do powstania swoistych „żywotów równoległych”, zwłaszcza gdy dotyczyły one postaci istotnych dla budowania tożsamości narodowej.Dwoistość biografii, i tej faktycznej, i tej opowiedzianej, stanowiąca istotny aspekt polsko- niemieckich związków politycznych i kulturowych, wyznacza oś tematyczną XXII tomu rocznika „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Historicolitteraria”. Czytelnik znajdzie w nim: eseje autobiograficzne autorów związanych z Polską i Berlinem (Dorota Danielewicz, Matthias Nawrat), rozprawy naukowe poświęcone staropolskim kosmografom (Wojciech z Brudzewa, Jan z Głogowa, Wawrzyniec Korwin i Jan ze Stobnicy), literaturo- i kulturoznawczej biografistyce i jej narracji (szczególnie odnoszącej się do wielkich postaci historycznych np.: Johanny Gräfin von Schaffgotsch, Józefa Mehoffera, Thietmara z Merseburga), a także studia dotyczące wątków (auto) biograficznych w twórczości pisarzy/pisarek, poetów/poetek, grafików, krytyków literackich, czy też teatrologów poruszających się na szeroko definiowanym styku kultury polskiej i niemieckiej (m.in.: Magdalena Parys, Werner Heiduczek, Leszek Libera, Ernst Josef Krzywon, Artur Becker, Karl Dedesius, Stanisław Przybyszewski, Andrzej Wirth, Emilia Smechowski, Hertha Karasek-Strzygowski, Andrzej Wirth, Karin Wolff, Joachim Zintel, Marcel Reich-Ranicki, Piotr (Peter) Lachmann).
URI
http://hdl.handle.net/11716/12073
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • 2022, Studia Historicolitteraria 22

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image