O wyimku z prasowej dyskusji i autokomentarzu do „Astronautów" Stanisława Lema (z historii kształtowania się w Polsce teorii literatury fantastycznonaukowej po drugiej wojnie światowej)
View/ Open
Author:
Mazurkiewicz, Adam
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 337, Studia Poetica 9 (2021), s. [19]-37
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
AstronauciStanisław Lem
krytyka literacka
„Nowa Kultura”
fantastyka naukowa
The Astronauts
Stanisław Lem
literary criticism
Nowa Kultura
science fiction
Date: 2021
Metadata
Show full item recordAbstract
Artykuł poświęcony jest dwugłosowi o powieści Stanisława Lema Astronauci (1951), który został zamieszczony na
łamach periodyku „Nowa Kultura”. Uczestnikami dyskusji byli: Zofia Woźnicka, Ludwik Grzeniewski i Stanisław Lem,
będący zarazem polemistą krytyków, jak i komentatorem własnej powieści. Dyskusja ta jest jedną z najwcześniejszych
po wojnie (a z pewnością najbardziej rozbudowaną) prób eksplikacji postulowanych wobec fantastyki naukowej
zobowiązań – zarówno estetycznych, jak i pozaartystycznych. Werbalizacja oczekiwań w stosunku do opowieści o
„świecie Jutra” pozwala na rekonstrukcję ówczesnej – dość nikłej – świadomości genologicznej i sposobów „oswojenia”
nowego w kulturze powojennej zjawiska literackiego. Omówione w szkicu głosy krytyczne dotyczące powieści Lema można
traktować jako świadectwa kształtowania się teoretycznej świadomości genologicznej: zarówno krytyki literackiej,
jak i samego pisarza. The article focuses on the discussion between Zofia Woźnicka, Ludwik Grzeniewski and Stanislaw Lem concerning his
The Astronauts (1951), which was published in the Nowa Kultura [the New Culture] periodical. The author of the
novel was both the commentator of his own work, as well as the polemist towards the critics. This discussion in one
of the earliest attempts after the war (and definitely the most elaborate one) to explain the expectations of the
science fiction – both aesthetic and non-artistic ones. These verbalized expectations of the “story of Tomorrow”
allow the reconstruction of the contemporary genological awareness – which was quite faint – and the ways of
“taming” the new literary phenomenon in the post-war culture. Critical approaches discussed in the article
concerning Lem’s novel can be treated as the proof that the awareness of genological theory begun to develop. This
relates both to the literary criticism and the author himself.