• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Czasopisma Naukowe
  • Annales Academiae/Universitatis Paedagogicae Cracoviensis
  • Studia de Arte et Educatione
  • 2017, Studia de Arte et Educatione 12
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Czasopisma Naukowe
  • Annales Academiae/Universitatis Paedagogicae Cracoviensis
  • Studia de Arte et Educatione
  • 2017, Studia de Arte et Educatione 12
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

The distance between reality and fiction: Roland Barthes reading Albert Camus

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
The distance between... (351.0KB)
Autor:
Kałuża, Maciej
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 243. Studia de Arte et Educatione 12 (2017), s. [92]-101
Język: en
Słowa kluczowe:
Albert Camus
Roland Barthes
literary theory
philosophy of litterature
Albert Camus
Roland Barthes
krytyka literacka
filozofia literatury
Data: 2017
Metadata
Pokaż pełny rekord
Streszczenie
Niniejszy esej koncentruje się na mało znanej debacie literackiej pomiędzy Rolandem Barthesem a Albertem Camusem, dotyczącej problemów interpretacyjnych związanych ze słynną powieścią Camusa, Dżumą. Rozpatrzenie argumentów owej debaty wymaga, jak sądzi autor, odniesienia do teorii literackich, rozwijanych paralelnie przez Barthesa i Camusa w latach 50. oraz wskazania na kontekst, jakim była słynna polemika Camusa z Francisem Jeansonem oraz Jean-Paulem. Sartre’em w 1952 r. Kontekst owych sporów, jednoznacznie odwołuje się do kwestii marksizmu oraz realizmu w sztuce; pozwoli on na pełniejsze zrozumienie kolejnych ataków na powieść Camusa, postrzeganą jako źródło antyhistorycznej etyki, prowadzącej bardziej ku samotności niż ludzkiej solidarności. Na metapoziomie omawiana debata wskazuje jednoznacznie, jak ideologicznie zorientowana teoria sztuki prowadzić może do poważnych ograniczeń możliwości interpretacyjnych.
URI
http://hdl.handle.net/11716/12135
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • 2017, Studia de Arte et Educatione 12
  • Artykuły naukowe (WH)

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image