Tożsamość organizacyjna pracowników bibliotek szkół wyższych w Polsce w świetle wyników badań ankietowych
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Janas, Magdalena
Źródło: Ludzie - zasoby - usługi. Biblioteka Główna na 75-lecie Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej / redakcja Agnieszka Folga, Stanisław Skórka. - Kraków : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, 2021. - S. 171-179
Język: pl
Słowa kluczowe:
bibliotekarzebiblioteki szkół wyższych
tożsamość
tożsamość organizacyjna
psychologia pracy
librarians
university libraries
identity
organizational identity
work psychology
Data: 2021
Metadata
Pokaż pełny rekordStreszczenie
Celem niniejszego artykułu jest przedstawienie zagadnienia tożsamości organizacyjnej bibliotekarzy
szkół wyższych w Polsce. Na potrzeby opracowania przeprowadzono przegląd piśmiennictwa
na temat tożsamości organizacyjnej oraz badania ankietowe wśród bibliotekarzy szkół wyższych
w Polsce, które wykazały stosunkowo wysoki poziom utożsamienia się z zatrudniającymi ich bibliotekami.
Zarysowany został jednocześnie obszar problemowy, którym jest przede wszystkim brak
poczucia dbałości o pracowników, co skutkuje obniżeniem zaangażowania i niższą identyfikacją
z instytucją. Osoby niezadowolone i mniej oddane firmie pracują gorzej i chętniej korzystają ze
zwolnień lekarskich. Brak utożsamienia się pracowników z organizacją przynosi więc niekorzystne
skutki finansowe i organizacyjne. The aim of this article is to present the question of organizational identity of university
librarians in Poland. A review of literature concerning organizational identity as well as
a survey among Polish university librarians have been carried out for the purposes of this
article, showing a relatively high level of identification with their libraries. At the same
time, a problem area has been outlined, which primarily concerns the lack of a sense of
care for employees, which results in lowered commitment to and lower identification with
the institution. Those dissatisfied and less committed to the company work less well and
more willingly take advantage of sick leaves. Therefore, the lack of employee identification
with the organization brings negative financial and organizational effects.