dc.contributor.author | Mateja, Magdalena | pl |
dc.date.accessioned | 2023-06-29T08:43:30Z | |
dc.date.available | 2023-06-29T08:43:30Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.citation | Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 319, Studia de Cultura 13 (1) (2021), s. [79]-94 | pl |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11716/12172 | |
dc.description.abstract | Najpopularniejszy obecnie portal społecznościowy - Facebook - jest przestrzenią, w której funkcjonuje szereg grup
tematycznych. Jedną z nich tworzą osoby rozwiedzione lub pozostające w separacji, traktując społeczność jako rodzaj
grupy wsparcia. W weekendy członkowie społeczności mogą prezentować swoje podobizny w celu zwrócenia na siebie
uwagi, nawiązania znajomości, zainicjowania relacji romantycznej itp. Przedmiotem badań stały się komunikaty
wizualne opublikowane przez społeczność, a ich celem ustalenie, jakie są strategie autoprezentacji kobiet i
mężczyzn, na ile stereotypy płci mają odzwierciedlenie w kompozycji publikowanych (auto)portretów, jakie
skojarzenia budzą wizerunki kobiet i mężczyzn, wreszcie - jaki jest stosunek członkiń i członków społeczności do
selfie, konwencji typowej dla użytkowników social mediów. Badania zrealizowano z wykorzystaniem analizy
semiotycznej, co pozwoliło na sformułowanie adekwatnych wniosków. Do najistotniejszych należy zaliczyć obecność
stereotypów płci w procesie konstruowania atrakcyjności fizycznej rozwodników i rozwódek, mimo że członkowie
społeczności reprezentują różne generacje, grupy zawodowe, klasy społeczne itd. | pl |
dc.description.abstract | The currently most popular social networking website - Facebook - is a space that allows members of many thematic
groups to communicate and cooperate. There are divorced or separated people in one of these groups, treating the
community as a kind of support group. On weekends, community members can present their portraits to attract
attention, make friends, initiate a romantic relationship. The subject of research was visual communication of the
community. One aimed to recognize the strategies of self-presentation of men and women and find out to what extent
gender stereotypes are reflected in the composition of the published self-portraits. The other goal was to examine
what associations evoke the images of men and women and, finally, community members’ attitude to selfies - a
convention typical for social media users. The research was carried out using semiotic analysis, which allowed for
the formulation of adequate conclusions. The most important findings were about gender stereotypes in constructing
divorced people’s physical attractiveness, even though community members represent different generations,
professional groups, and social classes. | en |
dc.language.iso | pl | pl |
dc.subject | atrakcyjność fizyczna | pl |
dc.subject | autoportret | pl |
dc.subject | stereotypy płci | pl |
dc.subject | grupa tematyczna | pl |
dc.subject | osoba rozwiedziona | pl |
dc.subject | attractiveness | en |
dc.subject | self-portrait | en |
dc.subject | gender stereotypes | en |
dc.subject | thematic group | en |
dc.subject | divorced person | en |
dc.title | Cyberuwodziciele z Facebooka. O mechanizmach kreowania atrakcyjności fizycznej w perspektywie stereotypów płci | pl |
dc.title.alternative | Cyber seducers on Facebook: How Polish divorcees use the popular social network portal for creating physical attractiveness to establish a new romantic relationship | en |
dc.type | Article | pl |