Show simple item record

dc.contributor.authorMateja, Magdalenapl
dc.date.accessioned2023-06-29T08:43:30Z
dc.date.available2023-06-29T08:43:30Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationAnnales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 319, Studia de Cultura 13 (1) (2021), s. [79]-94pl
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11716/12172
dc.description.abstractNajpopularniejszy obecnie portal społecznościowy - Facebook - jest przestrzenią, w której funkcjonuje szereg grup tematycznych. Jedną z nich tworzą osoby rozwiedzione lub pozostające w separacji, traktując społeczność jako rodzaj grupy wsparcia. W weekendy członkowie społeczności mogą prezentować swoje podobizny w celu zwrócenia na siebie uwagi, nawiązania znajomości, zainicjowania relacji romantycznej itp. Przedmiotem badań stały się komunikaty wizualne opublikowane przez społeczność, a ich celem ustalenie, jakie są strategie autoprezentacji kobiet i mężczyzn, na ile stereotypy płci mają odzwierciedlenie w kompozycji publikowanych (auto)portretów, jakie skojarzenia budzą wizerunki kobiet i mężczyzn, wreszcie - jaki jest stosunek członkiń i członków społeczności do selfie, konwencji typowej dla użytkowników social mediów. Badania zrealizowano z wykorzystaniem analizy semiotycznej, co pozwoliło na sformułowanie adekwatnych wniosków. Do najistotniejszych należy zaliczyć obecność stereotypów płci w procesie konstruowania atrakcyjności fizycznej rozwodników i rozwódek, mimo że członkowie społeczności reprezentują różne generacje, grupy zawodowe, klasy społeczne itd.pl
dc.description.abstractThe currently most popular social networking website - Facebook - is a space that allows members of many thematic groups to communicate and cooperate. There are divorced or separated people in one of these groups, treating the community as a kind of support group. On weekends, community members can present their portraits to attract attention, make friends, initiate a romantic relationship. The subject of research was visual communication of the community. One aimed to recognize the strategies of self-presentation of men and women and find out to what extent gender stereotypes are reflected in the composition of the published self-portraits. The other goal was to examine what associations evoke the images of men and women and, finally, community members’ attitude to selfies - a convention typical for social media users. The research was carried out using semiotic analysis, which allowed for the formulation of adequate conclusions. The most important findings were about gender stereotypes in constructing divorced people’s physical attractiveness, even though community members represent different generations, professional groups, and social classes.en
dc.language.isoplpl
dc.subjectatrakcyjność fizycznapl
dc.subjectautoportretpl
dc.subjectstereotypy płcipl
dc.subjectgrupa tematycznapl
dc.subjectosoba rozwiedzionapl
dc.subjectattractivenessen
dc.subjectself-portraiten
dc.subjectgender stereotypesen
dc.subjectthematic groupen
dc.subjectdivorced personen
dc.titleCyberuwodziciele z Facebooka. O mechanizmach kreowania atrakcyjności fizycznej w perspektywie stereotypów płcipl
dc.title.alternativeCyber seducers on Facebook: How Polish divorcees use the popular social network portal for creating physical attractiveness to establish a new romantic relationshipen
dc.typeArticlepl


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record