Językiem miłości, językiem ciała. Djuna Barnes i „Wiek 21” Ewy Kuryluk
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Sobczak, Izabela
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 353, Studia Poetica 10 (2022), s. [57]-70
Język: pl
Słowa kluczowe:
Ewa KurylukDjuna Barnes
intertekstualność
ciało
miłość
Ewa Kuryluk
Djuna Barnes
intertextuality
body
love
Data: 2022
Metadata
Pokaż pełny rekordStreszczenie
Artykuł bada wpływ awangardowej prozy Djuny Barnes na twórczość współczesnej polskiej artystki Ewy Kuryluk,
kierując szczególną uwagę na grę intertekstualną między powieściami Ostępy nocy (Barnes) a Wiek 21 (Kuryluk).
Pisarstwo Barnes, będące, mówiąc za Julie Taylor, reprezentacją „afektywnego modernizmu”, stylu emocji, za którym
stoi doświadczane i doświadczające ciało, staje się dla Kuryluk jednym z głównych źródeł przeżywania traumy oraz
miłości. Współczesna polska pisarka niejako stąpa po śladach Barnes: zarówno na poziomie języka i sposobu
obrazowania, jak i tematyki oraz symboliki dotyczących zagadnień kobiecości, macierzyństwa, seksualności. Artystka
przechwytuje plastyczną i fotograficzną wyobraźnię Barnes, pozostającą w korelacji z innymi twórcami pierwszej
połowy XX wieku (np. Hansem Bellmerem), do budowania obrazu miłości z końca ubiegłego stulecia. The article examines the influence of the avant-garde prose of American writer Djuna Barnes on the work of
contemporary Polish artist Ewa Kuryluk, directing particular attention to the intertextual play between the novels
Nightwood (Barnes) and Century 21 (Kuryluk). Barnes’ writing, which is, to put it after Julie Taylor, a
representation of “affective modernism,” a style of emotion behind the experienced and experiencing body, becomes
for Kuryluk one of the main sources of portraying trauma and love. The contemporary Polish writer treads in the
footsteps of Barnes: both at the level of language and imagery, as well as subject matter and symbolism relating to
issues of femininity, motherhood and sexuality. The artist captures Barnes’ visual and photographic imagination,
which is in correlation with other artists of the first half of the 20th century (e.g. Hans Bellmer), to build an
image of love at the end of the 20th century.