2022, Studia Poetica 10
Przeglądaj według
Najnowsze pozycje
-
Bibliografia prac Marka Karwali
(2022) -
Literatura dziecięca jako forma myślenia: dotyk
(2022)Celem artykułu jest poszerzenie pola poetyki o doświadczenia haptyczne podczas kontaktu z tekstem literackim w odniesieniu do literatury dziecięcej. Główne koncepcje zostały wypracowane w odniesieniu do kategorii ... -
Wymiary relacji ruch–bezruch w prozie Jeana-Philippe’a Toussainta na przykładzie powieściowych cykli „M.M.M.M.” (2017) i „Jean Detrez” (2019)
(2022)Artykuł omawia wymiary relacji między ruchem a bezruchem w prozie współczesnego belgijskiego pisarza Jeana- Philippe’a Toussainta na podstawie tetralogii M.M.M.M. (2017) i dyptyku Jean Detrez (od 2019 roku). Do analizy ... -
Smak a umysł, czyli specyficzne reprezentacje doświadczenia somatycznego w prozie XX wieku
(2022)Analizy dotyczą pisarstwa o ambicjach mimetycznych, utworów współczesnych, powstałych w XX wieku: Ernesta Hemingwaya Rzeka dwóch serc (1925), Karen Blixen Uczta Babette (1958) i Amosa Oza Poznać kobietę (1989). Można ... -
Fokalizacja taktylna w filmie. Uwagi wstępne na przykładzie „Wstrętu” Romana Polańskiego
(2022)Artykuł poświęcony jest reprezentacjom taktylnych doświadczeń bohaterów w filmie. Choć zagadnienie taktylności cieszy się dużą popularnością wśród współczesnych filmoznawców, to jednak nie było dotychczas przedmiotem ... -
Taktylne doświadczanie transseksualnej cielesności. Przeżycia bohatera filmowego a ukłucia psychosomatyczne odbiorcy
(2022)Autorka artykułu, badając cielesne doświadczenia bohatera transseksualnego w trakcie procesu korekty płci, stawia tezę o możliwości intuicyjnego, uczuciowego i taktylnego zbliżenia się do jego somatycznych przeżyć. W ... -
Figuracyjność dotyku i ruchu w dyskursie sztuki
(2022)Artykuł analizuje angażowanie tekstowych form reprezentacji dotyku i ruchu w działania figuracyjne dyskursu sztuki. Na wybranych przykładach utworów sztuki cyfrowej (literatury, rzeźby, instalacji, filmu), architektury ... -
„Jak opisać miasto, które nie jest z kamienia, ale z ciała?” Doświadczenie ruchu i dotyku w lekturze dwudziesto- i dwudziestopierwszowiecznych powieści miejskich jako szczególna forma flânerie
(2022)Nawiązując do przedstawionej w 2011 roku przez Hansa Ulricha Gumbrechta koncepcji „czytania nastrojów”, autorka artykułu stawia tezę, iż możliwy jest odbiór literatury w sposób uwzględniający doznania taktylne i kinetyczne. ... -
Ruch i znaczenie (w) przerzutni
(2022)Praca przedstawia konceptualizację zmian funkcjonalnych, jakie kształtowały się w rozwoju zjawiska formy wierszowej oraz nieodłącznie z nią związanej wierszowej przerzutni. Poprzez podział na przerzutnie kinetyczne i ... -
Retoryczność teorii wobec praktyk literatury w dobie audiowizualności starych i nowych mediów
(2022)Wraz z rozwojem badań interdyscyplinarnych w obrębie literaturoznawstwa pojawiło się wiele pojęć przenoszonych z innych dyscyplin naukowych do kręgu literaturoznawczego. Jednym z takich obszarów niewątpliwie jest ... -
Koncepcje dialogowości Michaiła Bachtina a prawo karne
(2022)Artykuł stanowi spojrzenie na interpretację Kodeksu karnego z perspektywy koncepcji dialogowości Michaiła Bachtina. Poprzedzone ono zastało omówieniem podobieństw i różnic występujących między tekstem literackim a tekstem ... -
Kwantytatywna poetyka rosyjskiego formalizmu – Boris Jarcho jako niedoceniony prekursor „czytania na dystans”
(2022)Niniejszy esej traktuje o rosyjskiej teorii formalistycznej z perspektywy humanistyki cyfrowej. Skupia się na podejściu do poetyki kwantytatywnej kilku członków Moskiewskiego Koła Lingwistycznego: Borisa Tomaszewskiego, ... -
Tropy Chory. Przestrzeń w utworach Tomasza Pułki
(2022)Artykuł jest próbą interpretacji wiersza Masmix Tomasza Pułki pod kątem relacji, jakie utwór nawiązuje z innymi lirykami poety (zwłaszcza tymi publikowanymi w przestrzeni cybernetycznej) oraz z dziełami Stanisława ... -
„El mole rachmim” / „El Male Rachamim”: Gomulicki, Tuwim, Linke
(2022)Autorka porównuje nawiązania do żydowskiej modlitwy El Male Rachamim (hebr. ‘Boże Pełen Miłosierdzia’): wiersz El mole rachmim Wiktora Gomulickiego, Ghetto Juliana Tuwima z Notatnika poetyckiego i powojenny rysunek ... -
„Homo Ludens z Książką”, czyli wokół „Lektur nadobowiązkowych” Wisławy Szymborskiej
(2022)Artykuł stanowi analizę praktyk czytelniczych stosowanych przez Wisławę Szymborską w ramach tak zwanych lektur nadobowiązkowych. Zgromadzony w obszernym tomie zbiór książkowych quasi-recenzji reprezentuje twórczość ... -
O tym, jak Czesław Miłosz czytał „Poemat o mowie polskiej”
(2022)W artykule zaprezentowana została recepcja socrealistycznego tomu poezji Mieczysława Jastruna, zatytułowanego Poemat o mowie polskiej - z punktu widzenia przebywającego na emigracji Czesława Miłosza. Jego szkic recenzyjny ... -
Językiem miłości, językiem ciała. Djuna Barnes i „Wiek 21” Ewy Kuryluk
(2022)Artykuł bada wpływ awangardowej prozy Djuny Barnes na twórczość współczesnej polskiej artystki Ewy Kuryluk, kierując szczególną uwagę na grę intertekstualną między powieściami Ostępy nocy (Barnes) a Wiek 21 (Kuryluk). ... -
Bułhakowowskie inspiracje „Ucieczki z kina Wolność” Wojciecha Marczewskiego
(2022)Artykuł porusza kwestię relacji pomiędzy filmem a literaturą na przykładach najsłynniejszej książki Michaiła Bułhakowa i inspirowanego nią, lecz będącego samodzielną wypowiedzią artystyczną obrazu Wojciecha Marczewskiego. ...